Honeymoon Suite – Alive | CD

Manfred Werger | 16 februari 2024

Honeymoon Suite in Metal Experience? Melodieuze rock in optima forma dat is zeker niet ieders kostje, maar niet vergeten dat er in het lustrum van 1987-1992 maar weinig Canadese rockbands succesvoller waren dan deze band uit Niagara Falls, Ontario. ‘Alive‘ is hun achtste studioplaat en zal medio februari via Frontiers Music Srl. verschijnen.

Honeymoon Suite draait al vanaf 1981 mee in het rockwereldje. Hun topplaat voor de fans van het  AOR genre is ‘The Big Prize’ uit 1986. Ik vind hun stevigere output ‘Monsters Under The Bed’ uit 1992 geweldig: melodieus, strak, dikke productie, met prachtige solo’s en furieus zangwerk. De band stopte na deze plaat en na de herstart in 2001 en later in 2008 is het verschijnen van regelmatig plaatwerk geen vast gegeven. ‘Alive’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Vanaf 2019 verschenen de nodige singles, die ook op deze plaat te vinden zijn. De band haalde met deze singles voor het eerst sinds negentien jaar weer de hitlijsten in Canada.

Voor de opnames werd landgenoot Mike Krompass (musical director, mixer en producer van o.m. Theory Of A Dead Man en Smash Mouth) gestrikt en de samenwerking met hem (in zijn studio in Nashville) leverde een transparante, stevige, open plaat op met harde pop-rock structuren. De band heeft niet gekozen voor de gemakkelijke weg van flauwe songs, weinig ballen en geen échte beleving. In plaats daarvan is ‘Alive‘ een lekkere, frisse schijf met veel moderne rock invloeden.

Twee singles openen de plaat, de titelsong en ‘Find What You’re Looking For’, beide stevig en vol scorend op melodie en passie. Honeymoon Suite kiest in ‘No Afraid To Fall’ en ‘Tell Me What You Want‘ voor lekkere toepappers met moderne akkoordenschema’s, genieten!

‘Done Doing Me’ en ‘Living Out Loud’ zijn frisse stampers met dikke riffs en meezingbare refreinen. ‘Give It All’ en ‘Broken’ kennen wat meer tempo en doen denken aan hun jaren ’90 output. Natuurlijk ontbreken de gevoelige songs niet: ‘Doesn’t Feel That Way’ en ‘Love Comes‘ zijn vol van ballad moods, maar kennen ook knallende drums, moderne gitaartwists en Bryan Adams achtige refreinen.

Tja, alle respect voor deze Canadezen! Ze beseffen wel degelijk dat hun glorietijd voorbij is, maar het maken van harde, melodieuze rock zijn de mannen niet verleerd. In de zomer staat de kalender van Honeymoon Suite gevuld met nodige optredens met bands van weleer en met Leah Marlene, een American Idol (editie 20) finaliste. Het is de mannen gegund, zeker op basis van deze nieuwe plaat.

01. Alive 2:42
02. Find What You’ve Looking For 3:15
03. Done Doin Me 2:53