Hittman - Destroy all Humans | CD

Theo Wapenaar | 20 september 2020

De naam Hittman zal bij velen wel een belletje doen rinkelen. De één zal zeggen “ja, wel eens van gehoord”, de ander kent slechts de naam van dit New Yorkse combo. Maar er is ook een groep, van waarschijnlijk “belegen” metalheads, die direct enthousiast reageren. Deze heavy / power metal formatie werd in 1984 opgericht en bracht haar titelloze debuut uit in 1988 via het Duitse Steamhammer en tegelijker tijd ook via de Roadrunner dochter R/C records. In een tijd dat Queensrÿche doorstootte naar de eredivisie van de metal en een band als Crimson Glory aan het doorbreken was kon het haast niet uitblijven dat stijlgenoten Hittman een hit zou gaan scoren met dit debuut.

‘Hittman’ is een prima plaat en kreeg wereldwijd lovende kritieken, maar het lukt de band echter niet om vaste grond onder de voeten te krijgen. Er volgt een stilte van krap vijf jaar totdat de opvolger ‘Vivas Machina’ verschijnt. ‘Vivas Machina’ laat een prima indruk achter en geeft te horen dat de band op het technische vlak een flinke stap voorwaarts heeft gemaakt, toch weet de band ook met de tweede plaat geen grote schare fans te verwerven. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat deze tweede langspeler een stuk melodieuzer (lees: commerciëler) klinkt dan het debuut en een beetje “de ballen” mist die het debuut nog wel had. Tussen 1994 en 2017 blijft het verdomd stil rondom Hittman, zelfs een bevestiging dat de band is opgeheven is nooit gegeven. En wie weet(?) is dat ook nooit gebeurt want na de re-release van de debuutplaat via het Griekse No Remorse label in 2017 en een optreden op het geweldige Duitse “Gouwe Ouwe” festival ‘Keep it True in 2018 is de band in één klap weer terug.

Na een afwezigheid van slechts zevenentwintig jaar komt Hittman via het eerder genoemde No Remorse label met haar derde plaat ‘Destroy all Humans’. Vanwege de dreigende titel en idem artwork op de cover lijkt het er even op dat Hittman een extremere weg is ingeslagen. Maar na het beluisteren van het album blijkt de plak vinyl echter een “schaap in wolfskleding” te zijn. Na het titelloze keyboard / synthesizer intro, welke doet vermoeden dat de luisteraar

te maken heeft met een Dream Theater / Sons of Apollo plaat, knalt Hittman er lekker in met de titelsong. Frisse melodieuze metal met lekker in het gehoor liggende refreinen en coupletten zonder “tuttig” te klinken. Lekkere versnellingen, prima dubbele bas drumwerk, scherpe gitaar solo’s, hier en daar twinleads en een goede zanger, want dat is Dirk Kennedy na al die jaren nog steeds.

Uiteraard reist de vraag of Hittman zich nog steeds in het Queensrÿche / Crimson Glory straatje voortbeweegt, het antwoord is een volmondig ja! Dat kan ook niet anders met een zanger als Dirk. Al is Kennedy wellicht in de ruigere passages wat veelzijdiger en rauwer dan Tate / La Torre, in de lagere regionen zijn ze nagenoeg gelijk maar in de hogere regionen moet hij zich toch gewonnen geven. Het zijn niet alleen de eerdergenoemde bands die in gedachten op komen bij het beluisteren van ‘Destroy all Humans’. Zo komt de luisteraar diverse herkenningspunten tegen op dit album, uiteraard zijn er links te leggen met Maiden en vooral Priest. Maar ook invloeden van Savatage, Dio, Vicious Rumors en Fifth Angel zijn zeer herkenbaar aanwezig. Het is echter niet zo dat ‘Destroy all Humans’ met alle eerder genoemde invloeden een ongegeneerd copy / paste album is geworden. Zo kan een nummer als ‘Total Amnesia’ met een Iron Maiden smoelwerk toch wat Dio trekjes vertonen. En nijgt het opvolgende ‘1000 Souls’ weer meer naar Priest met enkele Dio trekjes.

Voordat ik verder ga met nog meer vergelijkingen te trekken is het beter om te vermelden dat dit derde album van Hittman een heerlijke plaat is met prima songs die heerlijk weg luisteren. Nee, origineel is het allemaal niet maar de songs op zich zijn sterk en er wordt goed gemusiceerd op de plaat die voorzien is van een lekkere productie. Onder de cliché, beter goed geleend dan slecht zelf verzonnen een dikke voldoende.

01. Destroy All Humans 07:32
02. Breathe 04:20
03. The Ledge 04:29