Hexx - Entangled in Sin | CD

Alex Thrasher | 25 september 2020

Hexx is een band die sinds 1983 actief is. Deze Californische band heeft in de beginjaren een cultstatus verworven met de geweldige albums ‘No escape’ (1984) en ‘Under the Spell’ (1986). Ondanks dit succes besloot de band om de stijl te wijzigen van power / heavy metal naar death metal en heeft in de beginjaren ‘90 nog wel wat platen uitgebracht, maar kon hier geen potten mee breken. In 1995 hield de band het dan ook weer voor gezien.

In 2013 werd de band, net als vele andere bands, echter weer gegrepen door het reünie-virus en bracht de comeback-plaat ‘Wrath of the Reaper’ uit in 2017. Op deze plaat keerde de band terug naar de succesvolle power / heavy metal sound van de eerste twee albums. Alhoewel beter te pruimen, misten de nummers op deze plaat toch het pakkende van de eerste twee albums. De wat vlakke productie hielp hier ook niet echt bij. Ik was dan ook benieuwd wat het nieuwe album ‘Entangled in Sin’ zou brengen, dat op 25 september a.s wordt gereleased.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de plaat luistert lekker weg en kan wat mij betreft prima tippen aan het niveau van de albums uit de jaren ‘80! Zanger Eddy Vega (te horen sinds de comeback-plaat in 2017) komt prima uit de verf op de nummers die klinken als Metal Church op de eerste twee platen, met een sausje Vicious Rumors en Wild Dogs eroverheen. De band bestaat verder uit de oerleden gitarist Dan Watson (sinds ‘83) en drummer John Shaver (sinds ‘86); als tweede gitarist fungeert sinds 2015 Bobbie Wright (ook actief in Brocas Helm) en op bas de voor mij onbekende Don Wood (sinds 2018).

Het album schiet met ‘Watching me burn’ meteen uit de startblokken. Vette opener met een lekker vlot tempo. Het titelnummer ‘Entangled in sin’ is al niet anders met een heerlijk basloopje voordat het refrein inzet. Het nummer ‘Vultures gather round‘ houdt dit snelle

tempo lekker vast en heeft een refrein dat dwingt tot luid meezingen. Tijd om op adem te komen is er niet want het navolgende ‘Beautiful lies’ knalt ook vet uit de speakers. Zijn er dan geen rustpuntjes op dit album? Het lijkt er niet op want ook op het navolgende ‘Power mad’ en ‘Internal enemy’ (waarbij wederom opvalt dat de zang veel weg heeft van de oorspronkelijke zanger van Metal Church David Wayne (R.I.P. 2005) wordt het tempo lekker hoog gehouden.

Bij ‘Strive the grave‘ zakt het tempo weliswaar wat naar beneden, maar nog steeds lekker genoeg om in je luie stoel op mee te bangen. Bij ‘Touch of the creature’ en ‘Wise to the ways of the world’ wordt het gaspedaal ook weer goed ingetrapt. Bij het laatste nummer ‘Over but the bleeding’ kunnen we eindelijk wat op adem komen. Een mooie powerballad die wel wat weg heeft van ‘Watch the children pray’ van het al eerder genoemde Metal Church. Op de door High Roller Records uitgebrachte cd staan ook maar liefst 3 bonustracks die meer dan de moeite waard zijn: ‘Signal 30 I-5’ dat prima past bij de rest van dit album. En daarnaast de nummers ‘Night of Pain’ en ‘Terror’ die uitstekende her opgenomen songs zijn, afkomstig van het debuutalbum ‘No Escape’. Laatstgenoemde twee nummers zijn overigens ook vorige maand uitgebracht als single op vinyl.

Liefhebbers van ouderwetse U.S. metal kunnen deze plaat blindelings aanschaffen. Bij mij zal ‘Entagled in sin’ in ieder geval nog menig rondje draaien. Puik album! Op YouTube is het nummer ‘Vultures gather round’ alvast te horen. Het album is naast digitaal te verkrijgen op cd en vinyl (rood en zwart). Voor de echte liefhebbers (waar ik er één van ben) is bij High Roller Records een wit met goud splatter vinyl te verkrijgen (beperkte oplage van 100 stuks), dus wees er snel bij!

01. Watching Me Burn
02. Entangled In Sin
03. Vultures Gather Round