Hexenbrett - Intermezzo dei quattro coltelli nudi | EP

Erik van Dijk | 19 september 2021

Hexenbrett is een hersenspinsel van de Duitse heren Josto Feratu en Scarlettina Bolétt die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor muziek en instrumenten. Het is onduidelijk wanneer en hoe deze samenwerking is ontstaan, maar een eerste EP, ‘Erste Beschwörung’, verscheen in december 2018. De blackened heavy metal band bracht in mei 2020 het debuut album ‘Zweite Beschwörung: Ein Kind zu töten’ en baarde hiermee opzien. De tweede EP, ‘Intermezzo dei quattro coltelli nudi’, verschijnt op 22 oktober via Dying Victims Productions.

Zij die nog niet bekend zijn met het fenomeen Hexenbrett doen er goed aan het debuut album ‘Zweite Beschwörung: Ein Kind zu töten’ te beluisteren. Het ziekelijke hersenspinsel van de heren Josto Feratu en Scarlettina Bolétt heeft op mij indruk gemaakt, de originele kijk van het tweetal op zwartgallige heavy metal is overweldigend en werkelijk een lust voor het oor. Net als veel bands was het plan van Hexenbrett om de debuutplaat live te promoten, maar dat viel door de bekende situatie in het water. Josto Feratu en Scarlettina Bolétt besloten de EP ‘Intermezzo dei quattro coltelli nudi’op de wereld los te laten, een EP die in tegenstelling tot de eerste twee releases niet alleen door het tweetal is ingespeeld, maar in samenwerking met de live band.

De EP telt vier nummers waaronder één cover en opent met ‘Die Teuflischen con Acapulco (Satan sangre)’. Een heerlijk en zwartgallig nummer dat speelt met tempo’s en behalve zwartgallige vocalen, melodieus gitaarspel kent. Muziek gebaseerd op de eerste stroming black metal met heavy invloeden. Opvallend zijn de blazers die gebruikt zijn in het slotstuk van de sterke opener. ‘Return of the Fly’ is een cover van The Misfits van het ‘Static Age’, oorspronkelijk opgenomen in 1978. Het nummer klinkt wat rauwer en is op een wat hoger tempo uitgevoerd en dat past goed.

‘Joie de mort’ opent mysterieus met percussie, pianogepingel en synth. Het wachten is op een wending, maar behalve de verkrachting van een gitaar in de vorm van een solo komt er niets. Jammer! Het laatste nummer draagt de naam ‘Sadist’ en is een black metal song met ijzige vocalen die worden afgewisseld met samples van gesproken woord. Verschillende wendingen brengen meerdere sferen, van doom-achtige passages naar rauwe black tot aan melodieus en heavy met sterke solo. Dit is wat je van Hexenbrett verwacht en waarin zij weten uit te blinken.

‘Intermezzo dei quattro coltelli nudi’ is een leuk tussendoortje met twee geweldige tracks een instrumentaaltje, waar meer uit te halen was, en een goed uitgevoerde punk cover. Laten we hopen dat de pandemie snel de kuierlatten neemt en we snel weer live kunnen genieten van dit soort bands. Een leuke EP voor de verzamelaar en zoals eerder gezegd, een band om te checken wanneer je dit nog niet eerder hebt gedaan.

01. Die Teuflischen con Acapulco (Satan sangre) 04:38
02. Return of the Fly 02:59
03. Joie de mort 03:29