Helloween – Helloween | CD

Erik van Dijk | 13 juni 2021

De Duitse heavy / power metal band Helloween is ontstaan in 1983 en bracht sindsdien 16 albums uit met wisselend succes. Het debuutalbum ‘Walls Of Jericho’ en de opvolger ‘Keeper of the Seven Keys Part 1’ spraken tot de verbeelding, maar ook later volgden er kwalitatieve albums. In die periode maakte Helloween gebruik van drie zangers en in 2016 ging de band op toer onder de noemer ‘The Pumpkins United World Tour’ waarbij alle zangers aan boord kwamen. Die samenwerking is bevallen, Helloween brengt op 18 juni het nieuwe album ‘Helloween’ uit via Nuclear Blast Records.

Een unieke hereniging op het podium zorgde ervoor dat Andi Deris, Michael Kiske en Kai Hansen aan het werk gingen aan het 17de Helloween album. De klik was daar en de zeven muzikanten spraken vol enthousiasme over de samenwerking. Dat enthousiasme is terug te horen op de plaat, want Helloween brengt met het gelijknamige album een geweldig werkstuk af. Waar je vooraf bang zou zijn of er voldoende samenhang zou zijn tussen de nummers met zoveel muzikanten aan het werk, uit het resultaat blijkt dat dit niet aan de orde is. Helloween brengt met 12 nummers ruim een uur boeiende heavy / power metal.

Vanaf opener ‘Out for the Glory’ wordt de luisteraar meegenomen op een reis die het volledige tijdperk van Helloween bestrijkt. De opener is een krachtig up-tempo nummer dat er voor zorgt dat je tevreden achteroverleunt en met vertrouwen het album beluistert. ‘Fear of the Fallen’ was al eerder te beluisteren en opent met een vocaal intro dat je volledig op het verkeerde been zet. Niks ballade, het tempo wordt opgeschroefd en het nummer knalt uit de speakers. De solo’s van de drietal gitaristen Weikath, Hansen en Gerstner zijn geweldig en vullen elkaar perfect aan, zoals dat ook het geval is bij de drie vocalisten.

Bij het nummer ‘Best Time’ zakt het tempo en krijgen we een meer rockend nummer, en ‘Mass Pollution’ sluit daar naadloos op aan. Uitzonderlijk knap hoe de verschillende nummers toch in verbinding staan, want het luistert allemaal weg als één geheel. De rauwe vocalen van Kai

Hansen, de zoete vocalen van Michael Kiske en Andi Deris die zich tussendoor laat gelden. Met ‘Angels’ is het weer Kiske die de lead krijgt, maar ook hier laat Deris zich horen. Een gevoelige solo in het wat langzamere stuk wordt gevolgd door stuk waar alle zang samenkomt, geweldig die samenwerking. Met ‘Rise Without Chains’ zijn het weer de vocalen van Kiske en Deris die zorgen voor samenzang, waar ‘Indestructible’ weer een ouderwetse up-tempo beuker is.

Over beukers gesproken, ‘Robot King’ en ‘Cyanide’ zijn de eerste nummers die niet direct te plaatsen zijn. Up-tempo met agressieve vocalen afgewisseld met meer zoete zang, uitzonderlijk harde en heavy nummers. Met ‘Down in the Dumps’ krijgen we weer 6 minuten vertrouwde power metal, een lekker tempo, fijne solo’s zoals we inmiddels gewend zijn. Met ‘Orbit’ wordt er toegewerkt naar het gigantische sluitstuk. Het 12 minuten durende ‘Skyfall’ is geschreven door Kai Hansen en neemt je mee terug naar de jaren 80, naar het ‘Keeper of the Seven Keys’ tijdperk. ‘Skyfall’ is waar alles samenkomt en waar de inzet van de zeven muzikanten tot volledige wasdom komt. Wat een epische afsluiter.

Helloween heeft zich met dit 17de album overtroffen. De samenwerking tussen deze muzikanten leverde al succes op het podium, het nieuwe album opent een nieuw tijdperk Helloween. Deze plaat zal in veel jaarlijstjes een prominente plaats innemen.

01. Out for the Glory 07:19
02. Fear of the Fallen 05:39
03. Best Time 03:36