Helleruin / De Gevreesde Ziekte - Invincible/Ω | Split

Koos van Marle | 19 januari 2022

Van één van uw vaste reporters op het gebied van Nederlandse black metal, presenteer ik u bij dezen de split release van Helleruin en De Gevreesde Ziekte. Beide bands brengen met deze split werk uit dat al eerder op een digitale release beschikbaar was, aangevuld met een paar nieuwe nummers. Dit wordt gebundeld uitgebracht op LP door Babylon Doom Cult records en is vanaf begin januari verkrijgbaar in de betere distro.

Helleruin mag de eerste kant van deze split aftrappen. Kant ‘Invincible’ van de Groningse eenmansformatie is het eerste nummer van de eerder genoemde digitale release aangevuld met 2 nieuwe nummers. Ondertussen is er ook een liveband en er komt een tour met Taake en Kampfar. De nummers zijn gedeeltelijk in het Engels gezongen en gestoeld op de 2nd wave of black metal uit de eind jaren negentig. Op zich niets mis mee, maar voor mij persoonlijk niet heel spannend. De 3 nummers duren bij elkaar zo`n dikke 20 minuten en zijn aardig afgemixt, waarbij de zang wat diep in de muziek ligt. Het is zeker niet slecht en als je denkt: oudere, Noors georiënteerde black metal, daar kan ik wel wat mee. Prima kantje voor u.

Het Eindhovense De Gevreesde Ziekte verzorgt de B kant van deze LP. Zij (?) leveren maar 1 nieuw nummer aan met ‘Zwartgallig’. Qua muzikale basis zitten we ook hier sterk in de wortels van de zogenoemde tweede golf. Waar Helleruin vaak het gaspedaal volledig indrukt, is er op deze kant van de split wel meer ruimte voor wat meer vertraging en dat komt de composities ten goede. Een mens wil toch liever wat afwisseling horen, nietwaar? De nummers ‘Zelfhaat’ en het zelf getitelde nummer waren eerder al beschikbaar op ‘Ω’ en wijken qua stijl niet af. Rest mij de vraag, over welke gevreesde ziekte gaat het hier nu?

Beide bands laten zich prima zien op deze split LP, qua productie zou er nog wel wat geschaafd kunnen worden. Het mag de pret niet drukken en ik zal die bands allebei in de smiezen houden!

Side A – Invincible
01. Helleruin – Invincible 06:36