Hell Is Other People – Moirae | CD

Manfred Werger | 19 oktober 2024

Het plaatje maakt al een tijdje pentagrammetjes in mijn mediaspeler. Niet zonder gevolgen. Hell Is Other People, een black metal trio uit Windsor, Ontario maakt met het nieuwe ‘Moirae‘ mijn omgeving onveilig. Lees mee(r)!

De reacties van hoofdredacteur Erik en collega-recensent Frans op mijn review probeersel waren wat cynisch en dat is terecht. “Melodic Manfred goes black metal”, dit is een mijn eerste kennismaking met iets dat geheel anders is dan mijn dagelijkse kost. Wel met gevolgen: klachten van de buren nemen toe, onze kat Theo maakt rare geluiden, ik hoor geen vogelgeluiden meer in onze tuin, de kinderen snauwen meer tegen me en mijn vrouw heeft de scheidingspapieren wegens huisvredebreuk door onheil geluiden bijna klaargelegd………..er is genoeg met dit plaatje aan de hand.

Moirae, de Griekse god van geluk en lotsbestemmingen, is op het kwade pad, de bandnaam van deze Canadezen komt uit Jean-Paul Sartre’s ‘No Exit‘, ook dit epos gaat over de hel. Moirae bestaat uit drie verschijningen, die leven, de invulling hiervan en vernietiging bepalen. De drie verschijningen en hun aura zijn ook te zien op de gave, onheilspellende cover van Adam Burke van Nightjar Illustration.

Ook in de titels van de nummers komen bovengenoemde thema’s terug, ‘Atropos’, het furieuze slotnummer, is de godin, die de levensdraad doorsnijdt. Zo voelt en klinkt het slotepos van dit viertal ook: dreigend, donker, loodzwaar en moddervet.

Het derde plaatwerk van Hell Is Other People is atmosferisch, maar soms met enorme trage, sombere lijnen. De vocalen van Nathan Ferreira, hij nam in 2022 de zang over van Brandon Gruber, zijn jachtig, ruw en schor. Zijn bas lijkt op een sloophamer, wat een smerig geluid. De gitaren van Nathan Boots en Nicholas Luck zijn downtuned, maar messcherp en ritmisch ijzersterk. De eerste twee nummers klinken zwaar, maar ook helder en extreem diep. Je hoort in ‘Fates’ al dat er iets aan zit te komen. Die diepe val kent bij de volgende twee epische tracks inderdaad geen grenzen. ‘Humanity crumbles to ashes’ en de totale wanhoop van ‘Loss‘ gaat door merg en been. Extra aandacht voor de knallende en diepe drums van James Ditty, geweldig. Maar de extra messteek voel je natuurlijk in het pikzwarte ‘Atropos‘, wat een absolute desastreuze track is dit! Na een angstschreeuw gaat de band helemaal los in donkere sferen. Je hoort hier ook het toppunt van een gave mix en een puike productie.

Tja, doom metal, atmosferische metal, maar ook wat klassieke metal structuren, zoals in ‘Fades’, ik heb geen referentiemateriaal of vergelijkende muziek. Maar ik vind het vet en neem de nachtmerries, angstzweetdromen en klagende familieleden, buren, huisdieren en tuinvogels in nood op de koop toe.

01. Moirae 6:58
02. Fates 6:43
03. Degrade 7:48