Held In Secret - Nomads | EP

Juliette Ruygrok | 29 mei 2020

De Canadese formatie Held In Secret bestaat al sinds 2016. In 2018 brachten zij hun debuutalbum ‘Dawnbreaker’ uit. De wereld moest veroverd worden met een mix van metalcore en djent. Nu anno 2020, na flink touren, is het tijd voor weer eens wat nieuws, het resultaat; de EP ‘Nomads’.

Met creatieve riffs, indrukwekkend drumwerk en geinige overgangen wordt er afgetrapt met ‘Ties’. Muzikaal gebeurt er heel veel en dat is best indrukwekkend. De goede bas sessie van William Gunn, brengt duidelijk de djent invloeden naar voren. De ingebrachte clean vocals zijn werkelijk fantastisch, maar de mean vocals blijven op dit gebied achter. Het is dan ook jammer dat deze overheersen (echter is dit ook gewoon een kwestie van smaak). Nomads is een samenwerking met Garrett Russel ook wel bekend van Silent Planet. Dit verklaart dat er veel gebeurt op het gebied van de vocalen. Het lijkt een goede mix te zijn met Matt Zepher, echter brengt het ook wel wat chaos. Zoals na de melodieuze intro die werkelijk lijkt te botsen met de inbreng van de mean vocals. Het is een geinige contradictie die optimaal benut wordt. De drukke muziek keuze maakt het geheel soms iets te hard, waardoor ook overgangen wat rommelig overkomen. De overgangen en contradicties in de break liggen ver uit elkaar, waardoor de hoeveelheid mean vocals hier een storende factor wordt en niet zoals in de intro een pluspunt.

Met een beduidend lager tempo in ‘Downcast’ lijken de mannen van Held In Secret zich te herpakken. Het nummer is veel constanter helaas ligt weer de nadruk op de mean vocals terwijl de cleane gedeeltes ijzersterk zijn. Er zit een stevige versnelling in het geheel, wat de nodige pit brengt. Helaas is het einde dodelijk langzaam. De mooie intro van ‘Gaia’ wordt plots

afgekapt door een explosie van agressie. De rammende riff keuze doet denken aan bands als Vola. De inzet van de clean vocals is heerlijk. Met de stukken melodie en clean vocals brengen ze werkelijk fantastische dingen. ‘Static’ is de afsluiter van deze EP. Eindelijk ligt hier de nadruk op clean vocals en weet de band echt heel ander geluid te brengen. Het is een ode aan een overleden vriend, waarbij de boodschap is, dat dit niet nodig was als men maar beter had geluisterd. De sfeer is subtiel door de inbreng van toetsen. Het geheel voelt wat luchtiger door een minder zware riff keuze. Zonder de ietwat chaotische break was dit een perfect nummer, waarbij de sfeer echt alles bepalend is. De harde grunt op het eind zal vast een symbolische betekenis van pijn hebben (gezien het beladen onderwerp) echter verpest dit wat er muzikaal zo mooi gebeurt.

Held In Secret brengt met ‘Nomads’ een leuke EP. Er zitten wel wat punten in die bijgeschaafd kunnen worden, maar de potentie en de vooruitgang is er zeker. Voor de liefhebber van djent, moeilijke riffs is het misschien soms net niet goed genoeg. De balans valt soms weg en dat komt door de keuze op vocalen. Meer clean zou de muzikale potentie meer naar voren brengen. Meer mean belicht echter de harde metalcore kant van de band. Het oordeel blijft dus in het midden, omdat het vooral een kwestie van muzikale voorkeur is.

01. Ties
02. Nomads
03. Downcast