Heart Of A Coward - The Disconnect | CD

Juliette Ruygrok | 7 juni 2019

Met al 3 albums en 10 jaar vol beukende geschiedenis staat Heart Of A Coward garant voor een lekker potje rammen. Succesvolle tournees met bands als Machine Head, Darkest Hour en Thy Art Is Murder, festivals als Download, Bloodstock en Summer Breeze stonden allen op hun agenda. Het is een flinke reputatie om hoog te houden. In 2017 vertrok hun frontman Jamie Graham, dit bracht wel de nodige uitdagingen. Gelukkig was de band wel gewend aan wissels en in 2018 vonden ze in Kaan Tasan de nieuwe frontman. Nu zijn ze terug met hun vierde album ‘The Disconnect’.

Met een heerlijke intro wordt ‘Down In Ruin’ ingezet. Dit is een krachtige manier om een album te openen! IJzersterke riffs, een rammend tempo en toffe vocalen van Kaan Tasan zorgen ervoor dat je als luisteraar meteen naar meer verlangt. De sterke lijn wordt doorgezet in ‘Ritual’. De tempowisselingen zijn weliswaar iets minder sterk, maar het drumwerk van Christopher Mansbridge is indrukwekkend. ‘Collapse’ werd eerder al uitgebracht als single, en bleek een goede voorbode van wat er komen ging. In ‘Collapse’ vinden de mannen de balans direct weer terug. Met uiterst sterk gitaarspel van Carl Ayers en Steve Haycock is ook dit weer een lekker beuk nummer.

Ook ‘Culture Of Lies’ is een ijzersterk nummer. Tot nu toe is het een fantastisch album. In ‘Culture Of Lies’ laten de mannen toch echt horen een uiterst fijn gevoel te hebben voor tempowisselingen. Ook Kaan Tasan weet lekker met de vocalen te spelen. De break is verassend en ijzersterk. In ‘Senseless’ wordt het niveau van de overgangen nog even verder opgeschroefd. Na een uitdagende intro met een vleugje chaos, is het werkelijk een fantastische overgang die het nummer open trekt naar geheel van tof gitaarspel vol energie en groove.

‘Return To Dust’ is dan iets heel anders. Het lijkt een ballad, maar fungeert tevens als intro voor het indrukwekkende ‘Suffocate’, waar naast metalcore, modern metal er ook een vleugje

Djent in het geheel verwerkt zit. De afsluiter ‘Isolation’ zal mogelijk publieksfavoriet van dit album kunnen worden. Het nummer is iets meer toegankelijk en zal bij live optredens ongetwijfeld uit volle borst worden mee gezongen. Desalniettemin is het ook een rammend eind van beukend album.

Met ‘The Disconnect’ hebben de heren van Heart Of A Coward een geweldige klapper te pakken. Sommige fans zullen moeite hebben met het vertrek van Jamie Graham, maar dat is echt geen reden om dit album te laten liggen. De band lijkt een frisser en meer melodieus geluid te hebben, en heeft zijn energie en hardheid naar een hoger niveau weten te tillen. ‘The Disconnect’ is een absolute must have!

01. Drown In Ruin 3:41
02. Ritual 3:33 03. Collapse
04. Culture Of Lies 3:34