Hatriot - The Vale of Shadows | CD

Alex Thrasher | 11 juli 2022

Het uit Californië afkomstige Hatriot maakte in 2013 een flitsende start met het debuutalbum ‘Heroes of Origin’. Niet in het minst omdat de (destijds) voormalige Exodus-zanger Steve “Zetro” Souza achter de microfoon stond. Zetro was trots op z’n nieuwe band omdat zijn beide zoons ook deel uitmaakten van de line-up: zoon Cody op bas en zoon Nick op drums.

Dat de sound van de band veel weg had van zijn voormalige band Exodus was niet zo vreemd. De bandnaam kende ook een connectie met z’n oude band: “I’m no patriot, just a hatriot“ van het nummer ‘Scar Spangled Banner’ afkomstig van het laatste album waar hij toen op zong (Tempo of the damned, 2004). De band was gretig want een jaar later was daar al de opvolger ‘Dawn of the New Centurion’ (2014). Een nieuwe thrash sensatie leek daarmee geboren, vooral voor hen die niet veel konden met zanger Rob Dukes bij Exodus en met Hatriot een prima alternatief hadden.

Echter in dat zelfde jaar keerde Zetro terug bij Exodus en bracht met deze band eind 2014 het album ‘Blood in, Blood out’ uit. Daarmee stond Hatriot dus opeens zonder zanger en boegbeeld. Het is dan ook niet gek dat het maar liefst 5 jaar duurde voordat de band haar derde album ‘From days unto darkness’ uitbracht.

Ik ging er vanuit dat de band van stijl zou zijn veranderd; gezien enerzijds de tijdsduur van vijf jaar en anderzijds het gegeven dat zo’n beetje alle zoons en dochters van metal artiesten anders klinken dan hun ouders, (zie bijvoorbeeld de zoon van Bruce Dickinson en de zoon van James Hetfield).

Maar niets bleek minder waar! Het derde album was een thrash granaat van jewelste die klonk als een logisch vervolg op de voorgaande twee. En meest opvallende was toch wel dat zoon Cody (die de vocalen voor zijn rekening nam) als twee druppels als z’n vader klonk! Ik moest echt even bij de line-up kijken of Zetro toch niet alsnog het album had ingezongen. De verwachting was dan ook dat Hatriot met wat live concerten een hoop nieuwe zieltjes zou kunnen winnen.

De COVID-pandemie heeft dat echter helaas verhinderd. Maar de band heeft deze tijd benut om weer aan een nieuw album (The Vale of Shadows)te werken. En dit vierde album ligt nu klaar voor een release op 22 juli 2022. Klinkt ‘The Vale of shadows’ dan hetzelfde als de vorige albums?

Ja en nee. De vette riffs van de gitaristen Varvatakis en Paterson vliegen je weliswaar nog steeds om de oren, maar de band heeft wel voor een wat ander geluid gekozen: wat moderner qua sound (vette productie door Juan Urteaga) met ruimte voor meer growls en enkele deathcore invloeden (denk aan de hardere Black Dahlia Mulder). Luister maar naar het openingsnummer ‘Horns & halos’, de splijtende riffs veroorzaken scheuren in de muren en het gegrom van Cody laat de ramen trillen. Van dit nummer is overigens ook een videoclip uitgebracht die te bewonderen valt op YouTube.

De nummers ‘The Hate |Inside’, ‘Clemency Denied’ en ‘Mark of the Tyrant’ klinken vertrouwd (hadden niet misstaan op een Exodus album). ‘Verminous and Vile’ en het titelnummer klinken dan weer wat als Tenet’, de band die in 2009 het geweldige ‘Sovereign’ uitbracht. Het album wordt afgesloten door het ultrasnelle ‘Hymn for the Wicked’. Gelukkig hebben we even op adem kunnen komen met het korte en rustige instrumentale ‘Murderous Tranquility’. De zang blijft natuurlijk gevalletje “love or hate”, maar past wat mij betreft uitstekend bij deze agressieve muziekstijl.

Hatriot levert weer een prima album af die iedere thrasher, die wel openstaat voor kleine stijlwijzigingen, blind kan aanschaffen. Bij mij komt dit album in ieder geval in de kast naast de andere 3 albums van Hatriot. Het album verschijnt op 22 juli bij Massacre Records en is naast digitaal verkrijgbaar op digipak-cd en (gekleurd) vinyl.

01. Horns & Halos 03:28
02. The Hate Inside 03:10
03. Forceful Balance 03:09