Hatebreed – Weight Of The False Self | CD

Juliette Ruygrok | 2 december 2020

Wat kunnen we verwachten van alweer het achtste album van Hatebreed? Gaan ze zichzelf herontdekken zoals we bij zoveel bands zien? Komen ze met een nieuw geluid? Of is Hatebreed gewoon Hatebreed, en doen ze waar ze goed in zijn. Waarom vernieuwen van concept als het al decennia werkt? Het album komt voort uit het gebruikelijk bloed en zweet. De insteek is duidelijk, en de boodschap positief. We dragen allemaal lasten met ons mee, en de muziek waar we van houden helpt ons hierin. Misschien wel juist wat we nu nodig hebben. Het is tijd om je woonkamer om te bouwen in je eigen mini moshpit, het is tijd voor Hatebreed!

Opener ‘Instinctive (Slaughterlust)’ legt de lat meteen hoog. Het is direct beuken, met agressieve riffs en toffe tempoversnellingen. Voorafgaand aan dit album, is ‘Instinctive (Slaugtherlust)’ al uitgebracht als single en dat is gewoon een logische keuze. Het blijkt namelijk een goede voorbode van wat we van dit album kunnen verwachten. Voor het opbouwende cirkle pitje laat Matt Byrne zich horen in de intro van ‘Let Them All Rot’. Het nummer omvat wederom stoere riffs. De break naar het einde haalt het tempo er enigsinds uit voor wat; “ lekker wapper met je haar” momenten, om zo je huiskamer workout van enige variatie te voorzien. Met zelfverbetering is natuurlijk niks mis. De boodschap van Jamey Jasta is dan ook helder in ‘Set It Right (Start With Yourself)’, verder ramt ook dit nummer gewoon lekker door.

De volgende single van dit album is de gelijknamige track ‘Weight of The False Self’. Ook deze keuze is logisch omdat het net als opener ‘Instinctive (Slaughterlust)’ een gedegen beeld geeft van wat er zoal op dit album staat. Om nog maar eens de positieve boodschap te versterken wordt er vooral benadrukt dat je anders moet zijn dan de rest, om een verschil te maken in de wereld. Zelfreflectie komt in ieder geval veel terug in de tekstuele aspecten van dit album. Meer melodie wordt gebracht in ‘Cling To Life’ door tof gitaarspel van Wayne Lozinak en Frank Novinec. Dit aangevuld met heerlijk drumwerk van Matt Byrne resulteert in een prima

nummer. Echte tempoversnellingen voor het hardere pitwerk horen we terug in ‘Dig Your Way Out’ wat toch wel de nodige agressie weet te brengen. Ook ‘This I Earned’ is zo’n lekkere uptempo rammer, voor je woonkamer workout.

‘From Gold To Gray’ hoort ook bij de uptempo beukers van dit album. Hier pakt bassist Chris Beattie de hoofdrol in de intro. Met goede tempowisselingen en de nodige agressie is ‘From Gold To Gray’ ook weer smullen geblazen. Nu de woonkamer aan puin ligt kan er worden afgesloten met ‘Invoking Dominance’. De intro brengt meer melodie door mooi solerend gitaarwerk. Blastende drums zorgen voor een opbouw, naar een plotse tempowisseling. Waar je in de intro dacht nog even op adem te komen wordt het tijd om nog één maal je mee te laten slepen in harde riffs en een beukende agressie. De intro is misschien wel de beste van het album, de overgang daarintegen zeker niet. Maar het toffe gitaarwerk maakt ‘From Gold To Gray’ een waardige afsluiter van een prima album.

Is ‘Weight Of The False Self’ een album vol verassingen? Nee, dat zeker niet. Hatebreed heeft een album gemaakt zoals zij dat kunnen. Het is een album uitermate geschikt voor Hatebreed fans, het zal ongetwijfeld wat klassiekers voortbrengen brengen voor in de live shows. Daar is simpelweg niks mis mee.

1. Instinctive (Slaugtherlust)
2. Let Them All Rot
3. Set It Right ( Start With Yourself)