Hate – Rugia | CD

Erik van Dijk | 18 oktober 2021

Het Poolse Hate heeft eigenlijk altijd in de schaduw geopereerd van landgenoten Behemoth. Waar Behemoth het pad der mainstream bewandelt, blijft Hate echter opereren in de underground metal scene. Beide bands zijn ontstaan in 1991 en met name Hate is in die periode tot aan nu uitzonderlijk productief geweest. Het laatste en inmiddels twaalfde album ‘Rugia’ verscheen op 15 oktober via Metal Blade Records.

Net als de equivalent Behemoth, waar Nergal de band draagt, is er ook bij Hate één heerschap die de tand des tijds heeft doorstaan. We hebben het hier over multi-instrumentalist Adam Buszko, die bij Hate onder de naam “Adam the First Sinner” verantwoordelijk is voor zang, gitaar en keyboards. Ten opzichte van het laatste album ‘Auric Gates of Veles’ dat in 2019 verscheen moeten we het hier wederom doen met een volledig vernieuwde line up. Ik zal je verder niet vervelen wie Adam heden ten dage bij staat, maar direct de nieuwe plaat induiken.

Om te beginnen kan ik je verklappen dat ik nooit echt liefhebber ben geweest van Hate. De releases en live shows deed ik over het algemeen af als kloon en saai en mede om die reden was ik afgehaakt. Na het horen van de singles ‘Rugia’ en ‘Resurgence’ werd ik toch weer een beetje enthousiast. Met name ‘Rugia’ zorgde ervoor dat mijn interesse weer werd opgewekt. Een heerlijk blackened death nummer, met brute vocalen en geweldige muzikaliteit. Het nummer beukt en heeft geweldige wendingen inclusief solo en doet mij benieuwen naar meer.

Nummers als ‘The Wolf Queen’ en ‘Exiles of Pantheon’ zijn heerlijke nummers, snel en bruut en staan muzikaal als een huis. Met ‘Saturnus’ en ‘Awakening the Gods Within’ krijgen we een paar epische nummers voorgeschoteld, die in het verlengde liggen van de single ‘Resurgence’.

De navolgende nummers passen naadloos in het geheel waarbij het nummer ‘Velesian Guard’ toch één van mijn favorieten is. Al met al heeft Hate met ‘Rugia’ een sterk album uitgebracht, de vergelijking met Behemoth zal altijd daar zijn, maar dit album is in ieder geval veler malen bruter dan het laatste Behemoth album. Een aanrader!

01. Rugia 04:31
02. The Wolf Queen 02:30
03. Exiles of Pantheon 03:48