Harlott - Detritus Of The Final Age | CD

Alex Thrasher | 13 november 2020

Nu het rondom de Big Four (Metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax) wat stiller is geworden, hengelen andere bands naar een plekje tussen deze vier grootste thrash bands, zeker nu Slayer recent met pensioen is gegaan. Bands die daar het meest aanspraak op maken zijn Testament, Exodus en Death Angel die in februari van dit jaar ons land nog bezochten met de “The Bay strikes back”-tour.

De koningen van de thrash komen derhalve nog steeds uit Amerika, maar ook uit andere landen laten prima thrash-bands, al langer, van zich horen (o.a. Annihilator uit Canada en Onslaught uit de UK met eveneens geweldige releases dit jaar). Maar er zijn ook wat nieuwere bands die graag aansluiting willen maken bij de top (Havok, Shrapnel). Het uit Melbourne (Australië) afkomstige Harlott zou je ook tot deze categorie kunnen noemen.

Harlott, opgericht in 2006, is na het eerste album in 2013 nu alweer aan het vierde album toe. Dat de band over potentie beschikt, is Annihilator ook niet ontgaan want deze band vroeg Harlott als voorprogramma voor een eerdere tour. De eerste drie albums van Harlott vormden een mooi drieluik: ‘Origin’ (2013), ‘Proliferation’ (2015) en ‘Extinct’ (2017). Zanger/gitarist Andrew Hudson had dan ook even tijd nodig om te bedenken wat er na de dood komt, maar ‘Detritus Of The Final Age’ kwam volgens hem het dichts in de buurt.

Op het nieuwe album, waarop ook nieuwe drummer Glen Trayhern en gitarist Leigh Bartley zijn te horen, vertoont meer variatie en diepgang dan op de vorige albums die vooral uitblonken door het supersnelle tempo van de nummers. Wat niet wil zeggen dat er sprake is van een koerswijziging: nummers als ’As We Breach’ en ‘The Time To Kill Now’ laten de ramen in de woonkamer nog steeds trillen. Maar met name de wat langere nummers ‘Nemesis’ en

‘Miserere Of The Dead’ laten horen dat de band meer te bieden heeft dan alleen snelheidsrecords. In het nummer ‘Prime Evil’ is nog een flitsende solo van Cephalic Carnage-gitarist Brian Hopp te bewonderen.

Harlott levert hierbij wederom een prima album af. Nog niet het kaliber voor een toppositie binnen de thrash metal, maar de band laat in ieder geval zien een serieuze speler te zijn op dit (circle-pit) slagveld. Benieuwd geworden? Op YouTube zijn het titelnummer en het openingsnummer ‘As we breach’ reeds te beluisteren. Het album verschijnt op 13 november bij Metal Blade en is naast digitaal verkrijgbaar op digi-cd of zwart dan wel gekleurd vinyl.

01. As we breach (4:52)
02. Idol minded (2:27)
03. Bring on the war (5:23)