Graham Bonnet Band – Day Out In Nowhere | CD

Manfred Werger |  8 mei 2022

Bonnet? 74 jaar? En dan nog actief harde muziek maken? Je zou ervoor tekenen. Bonnet doet dat in ieder geval. Met een setje nieuwe titanium heupen, een kleine stembandoperatie en een nieuwe vrouw (en bassist, manager) staat hij weer aan de start. Zijn nieuwste schijf wordt uitgebracht door Frontiers Music s.r.l.. We duiken in de achtergronden van ‘Day Out In Nowhere.

Je kunt inderdaad wat van Graham Bonnet zeggen, maar de Engelse zanger, ooit getooid met een blonde vetkuif, in kleding van Miami Vice en uitgerust met een keiharde keelstem, staat wel garant voor vijf platen die in het hart én in het lange termijn-geheugen van menig rockfanaat zitten. Niet alleen vanwege zijn stem, maar ook vanwege de gitaarinbreng, zijn Rainbow- ‘Down to Earth’ (met Ritchie Blackmore), Alcatrazz – ‘No Parole from Rock ‘n’ Roll’ (met een piepjonge Yngwie Malmsteen), Alcatrazz – Disturbing the Peace’ (met Steve Vai), Michael Schenker Group – ‘Assault Attack’ (met Michael Schenker) en Impellitteri- ‘Stand in Line’ (met Chris Impelitteri) ‘Stand Out Classics‘.

Na de jaren ’90 was Bonnet te horen en te zien in wat musicals en was hij deelgenoot van en gast-zanger bij vele muzikale projecten (o.m.Taz Taylor, Anthem). Het was Michael Schenker, die met zijn Schenker-Fest Bonnet opnieuw leven inblies. Tijdens zijn tournees liet hij de drie belangrijkste zangers uit de loopbaan van zijn solo-band opdraven. Bonnet was er daar één van.

Ten tijde van die tours startte Bonnet ook een eigen band. Maria Heavenstone, zijn vrouw, speelt bas en Conrado Pesinato is de vaste gitarist. Een extra sologitarist en een drummer werden voor de tours en het opnamewerk gerekruteerd. Zijn eerste twee platen ‘The Book‘ en

‘Meanwhile, Back in the Garage’ kennen werk in de stijl van Alcatrazz en voor het gave gitaarwerk kon Bonnet rekenen op Joe Stump en Howie Simon. De band boekt wat kleinere zalen en een korte reeks van concerten, tussen de wat ruimere tours met “der Michael”.

De derde plaat maakt nu wat toeren in mijn mediaspeler. Bonnet heeft niet zoveel volume meer en hij heeft zijn technieken wat aan moeten passen. In de studio komt hij er redelijk goed vanaf, hier en daar zijn wel wat “tuning en tweaking” nodig. Het songmateriaal van de plaat is sterk en voor de guitar-duties doet Bonnet deze keer een beroep op Jeff Loomis, Mike Tempesta en Roy Z, wat een knallers, deze spelers! Het harde en strakke drumwerk komt van Shane Galaas (o.a. Cosmosquad). Ook Don Airey, ooit Bonnet’s maatje in Rainbow, speelde een aantal keyboardpartijen in.

Het songmateriaal drijft natuurlijk wel op Bonnet’s antecedenten: ‘Imposter’ doet denken aan het Alcatrazz-werk met Vai en Danny Johnson, terwijl en ‘Brave New World ‘ (met ijzersterk gitaarwerk van Roy Z) wel wat van de latere Impelitterri wegheeft . ‘The Sky is Alive’, ‘Twelve Steps to Heaven’ zouden zo van de Alcatrazz-plaat met Yngwie Malmsteen kunnen komen. ‘It’s a Frickin’ Song’ klinkt als een revamped Rainbow. ‘Jester’ koppelt Rainbow aan Firewind, heavy! De slottrack ‘Suzy’ is een musical-ballad met een orkestpartij van Shota Nakama en Andre Teoli. Het luistert allemaal lekker weg, al zijn de productie en de mix wat dunnetjes en vlak, de muzikale prestaties zijn prima en Bonnet met zijn karakteristieke stem, tja, als je met je 74 jaren nog zo’n stoere plaat kunt maken, petje af!

01 Imposter 3:33
02 Twelve Steps to Heaven 4:43
03 Brave New World 3:42