Graceless - Chants From Purgatory | CD

Erik van Dijk | 6 augustus 2022

De Leidse death doom metal band Graceless overdonderde de metal wereld in 2017 met het debuut album ‘Shadowlands’. De overweldigende opvolger ‘Where Vultures Know Your Name’ werd gevangen in het net van een pandamie, maar Graceless denderde door deed zit shows voor 30 man en werkte aan het derde album. Dat derde album is aanstaande, ‘Chants from Purgatory’ verschijnt op 30 september wederom via Raw Skull Recordz.

Graceless is ontstaan in 2016 uit de asresten van de Leidse death metal bands als Nailgun Massacre en Xenomorph. Het debuutalbum ‘Shadowlands’ werd meteen door veel liefhebbers omarmt en vergelijkingen met bands als Bolt Thrower en Gorefest vielen hen ten deel. De opvolger ‘Where Vultures Know Your’ deed het aanzien van de band naar een nog groter hoogte stijgen, waar de nadruk wat meer op doom kwam te liggen, ook hier roepen de nummers vergelijkingen met eerder genoemde bands op, maar waren er ook andere invloeden te horen. De line up van Graceless is stabiel en met deze line up werd het derde album ‘Chants From Purgatory’ opgenomen.

Het album opent met de beuker ‘Giants’, die al eerder als single gelanceerd werd. ‘Giants’ is één van de stevigste nummers op het album en klinkt weer heerlijk lomp en vertrouwd. De tempowisselingen zijn sterk en lichten een tipje van de sluier op, maar de vette bas riff van Jasper Aptroot en de uitloop die volgt is super vet. Wanneer we luisteren naar het titelnummer ‘Chants from Purgatory’ krijgen we een meer op doom georiënteerd nummer, wat opvalt is de gelaagdheid van het nummer dat overigens weer fijne tempowisselingen kent. ‘The Gates of the Gallows’ is een relatief eenvoudig nummer in het midden tempo. Het nummer kent aanvankelijk een traditionele opbouw maar zakt halverwege in tempo om vervolgens weer op te bouwen. De refreinen zijn om lekker mee te brullen tijdens live shows.

‘This Ends With the World in Ruins’ is een wolf in schaapskleren, het nummer opent met wat rustig gepingel maar grijpt je bij de strot als geen ander. Wat een vette riff, je zou er bij kans een dansje op wagen. De versnelling is sterk, vervolgens herhaalt het ritueel zich. Wat een heerlijk nummer met een geweldige opbouw, een dikke vette plus voor het gitaarwerk van Björn Brusse, dit is mijn favoriet. ‘Saint’ sluit eigenlijk naadloos aan, een lekkere lompe beuker met sterke vocalen van de kleine generaal Kreft. Enigszins vooruitlopend op mijn conclusie, de grootse verdienste van Graceless op deze plaat is de consistentie tussen de nummers.

‘Nyctophilia’ is de echte doom metal track op deze plaat. Traag en dromerig opent het nummer, de tempowisseling sleept je mee met heerlijk gitaarwerk, om vervolgens weer terug te keren bij een beukende doom passage. ‘Blood of the Brave’ is een beuker in lijn met opener ‘Giants’, maar ook hier is het muzikaal genieten van wat geboden wordt, de gelaagdheid, de tempowisselingen en de melodische solo’s, het klopt allemaal van begin tot eind. Afsluiter ‘Time Has Come for Us All’ is een typerend doom / death nummer dat traag opent, maar met een plotse wending ontploft. Wat een gitaarspel over de beukende drums van Marc Verhaar, een heerlijke afsluiter van een fantastisch album.

De derde plaat, ‘Chants From Purgatory’, van Graceless legt de lat wederom hoger. De band heeft met deze plaat een balans gevonden die ongekend is. Belangrijker, Graceless heeft vooral een eigen sound gecreëerd en we kunnen de vergelijkingen met andere bands gewoon loslaten en dat is misschien wel het grootste compliment dat ik de band kan geven. Geen vergelijkingen met andere bands, dit is Graceless en wat mij betreft kunnen ze hier jaren op voortborduren. Kreft zegt zelf over het album: “Ik ben super trots op deze plaat. We komen steeds dichter bij de essentie van de band en ons geluid”. Dit album staat voor mij in ieder geval met stip op nummer 1 in mij jaarlijst, goed ik ben al jaren een fanboy, maar check deze plaat!

‘Chants From Purgatory’ verschijnt behalve digitaal en op CD op drie kleuren vinyl, de splatter editie ia al uitverkocht dus voor de liefhebbers van vinyl het advies niet te lang te wachten.  Rest me nog één ding en dat is het artwork dat voor deze plaat is gemaakt door Daemorph Art, wat een geweldig mooi werk is hier weer geleverd.

01. Giants 05:54
02. Chants from Purgatory 05:07
03. The Gates of the Gallows 05:37