Gräce – Hope | CD

Manfred Werger |  30 mei 2022

Verschillende Europese melodieuze rock bands of AOR-spelende bands laten de traditionele manier van componeren en spelen steeds vaker los en vermengen hun portie rock met invloeden vanuit de popwereld. Gräce uit Spanje is ook zo’n band. ‘Hope’ is hun debuut, dat op 10 juni door Frontiers Music Srl. zal worden uitgebracht.

Gräce is afkomstig uit de omgeving van Barcelona. De muzikanten van deze band zijn mij onbekend, maar zanger Israel/Isra Ramos is een naam, die ik eerder heb gehoord. Hij was zanger van Amadeus een vrij populaire Spaanse rockband aan het begin van het nieuwe millennium. Amadeus bracht in de Coronatijd een reünie-schijf uit, waarop ook Gräce-gitaarspeler Alberto Romàn te horen is. Isra Ramos was daarnaast actief bij de latere schijven van Spaanse cult-bands als Avalanche en Alquimia. Maar de frontman is ook componist en tekstschrijver. Voor de popartieste Monica Naranjo, ongelooflijk populair in de Spaanstalige landen in Midden- en Zuid-Amerika, schreef hij enkele hits.

Zijn nieuwe band Gräce legt zich toe op drukke, harde melodieuze rock met stevige pop-invloeden. De keyboards en effecten zitten vooraan in de mix van de plaat en in veel thema’s worden de gitaren van Alberto Roman en Jordi Coasta even op een zijspoor gezet. De plaat doet mij denken aan Degreed’s nieuwste schijven, maar ook aan Brother Firetribe en de poprock-kant van Depeche Mode, Stone Broken en aanverwante acts. De zang van Isra is veelzijdig, maar ook breekbaar, een pluspunt én een rustpunt in de volle productie.

‘Atreyu’ opent de plaat met de nodige power, gevolgd door de destijds bij JBC Records uitgebrachte single ‘The Nowhere Man‘. ‘Blind Love‘ zit vol met effecten op de zang en

‘Together’ is vlot met drukke keyboards. Ronnie Romero, zanger op de schijven van Rainbow, Michael Schenker en Vandenberg, is gastzanger op het sterke ‘Evergarden‘. De latere nummers van de plaat, o.a. het met sterke koortjes onderbouwde Queen- pastiche-achtige ‘Snow White’, het sterke ‘Fiona‘, ‘Atomic Heart‘ en ‘Invincible‘ kennen mooie popstructuren, fraai gitaarwerk en emotionele zang. Toch blijft het allemaal écht werk, de Eurovison-lijn is gelukkig ver weg én er wordt lekker strak gespeeld, Daeria en Masterfly drummer Joel Marco mept alles mooi dicht. Met de mooie akoestische ballade ‘Hope‘ sluit Gräce deze schijf af.

Isra Ramos is terug met een sterke band, leuk dat Frontiers Music Srl. zich waagt aan een band, die het muzikale pad van de elektronische, harde popmuziek combineert met melodieuze rock. De eerste single ‘Atreyu’ was in Spanje best succesvol en ook de tweede kennismaking ‘Evergarden’ kent de nodige kijk- en luisterhits. Het Spaanse Winner House zorgde voor de creatieve aanpak van deze video’s. Leuke plaat!

01 Atreyu 5:19
02 The Nowhere Man 4:52
03 Blind Love 4:17