Gotus – Gotus | CD

Manfred Werger | 29 januari 2024

Gotus is de band van gitarist Mandy Meyer, een speler met de nodige faam in het wereldje van de harde muziek. Frontiers Music, het label van Serafino Perugiano, heeft het album recentelijk uitgebracht. We beluisteren de plaat intensief en smullen van de referenties naar de status van deze in Canada geboren, maar al jaren in Zwitserland wonende gitarist.

Mandy Meyer is wellicht bekend bij de wat oudere rockfanaten. Hij speelde bij Krokus in de jaren tachtig en maakte daarna grote stappen naar het Amerikaanse Cobra, Asia, Unisonic en het Zwitserse Gotthard. Gotus is een wat vreemde naam, wellicht een amalgaan van de bands waarin de gitarist speelde. De medemuzikanten van het in 2019 gestarte Gotus zijn niet de minsten. Dino Jelusick startte op als zanger, maar na een ruzie met de Frontiers CEO is hij vervangen door Ronnie Romero, ex-zanger van o.a. MSG, Rainbow, Vandenberg. Vorig jaar was deze vocalist nog te horen in Sunstorm, CoreLeoni én in topvorm op het album van Elegant Weapons, het destijds door hoofdredacteur Erik gerecenseerde, verrassende album. Drummer Pat Aeby en bassist Tony Castell speelden ook in Krokus, Alain Guy is de keyboard-wizard op het door Alessandro DelVecchio, Mandy en Pat geproduceerde album.

De verwijzingen naar Mandy’s muzikale avonturen zijn duidelijk: De plaat klinkt heavy, vet met een volle knipoog naar Gotthard’s prille werk. Enkele songs heb ik eerder gehoord en dat was even zoeken. ‘Beware Of The Fire’, het stevige ‘Undercover’ en het lekkere ‘Weekend Warriors’ zijn bewerkte nummers uit het demo-materiaal van Cobra, uit de periode na hun’ First Strike’ album. ‘When The Rain Comes’ is een bluesy rocksong van de Katmandü plaat uit 1991 en ‘Reason To Live’ is een Gotthard classic, die omgebouwd is tot een gave power ballad.

De overige songs hebben een stevige vibe, soms zelf in de stijl van Whitesnake, luister eens naar het heerlijke ‘Take Me To The Mountain’. ‘Without Your Love’ en ‘Love Will Find It’s Way‘ zijn  melodieuze krakers en ‘Children Of The Night’ is een mooi epos in ballad tempo. Erg gaaf vind ik het afwisselende ‘What Comes Around, Goes Around‘.

Na 50 minuten is de plaat voorbij. Leuke, stevige rock, een klein metalen randje én veel nostalgie met goede zang en sterk gitaarwerk. Mandy Meyer is nog steeds een puike snarenplukker met een gave, muzikale vriendenkring. Luistertipje!

01. Take Me To The Mountain
02. Beware Of The Fire
03. Love Will Find Its Way