Gorgoroth - Instinctus Bestialis | CD

Erik van Dijk | 8 juni 2015

We hebben er maar liefst 6 jaar op moeten wachten maar het is zover, een nieuw album van Gorgoroth genaamd ‘Instinctus Bestialis’. Na het vertrek van Gaahl en King ov Hell en de de gang naar de rechter omtrent de rechten van de naam Gorgoroth is het lang stil geweest. De reden voor het scheiden van Gaahl en King was de inactiviteit van Infernus, aldus King ov Hell mij vertelde in een onderhoud afgelopen jaar in Utrecht. Aan die inactiviteit is dus een eind gekomen getuige dit door het label Soulseller Records te verschijnen album dat vanaf 8 juni in de winkels zal liggen.

Het album opent met “Radix Malorum” een heerlijk nummer met verzorgd gitaarwerk zoals je van Gorgoroth verwachten mag. “Dionysian Rite” sluit hier goed op aan, een nummer met trage bijna Doom achtige stukken. “Ad Omnipotens Aeterne Diabolus”, met 5:45 op de teller is het langste nummer van het album. De song begint opmerkelijk muzikaal dit terwijl de drums heerlijk doordenderen, het meezingbare tussenstuk doet echter wat populair aan. Het volgende “Come Night” valt vooral op door de overheersende slaggitaar, met gebrek aan variatie en in mijn oren het meest saaie werkje van deze release. “Burn in His Light” is weer een lekker up tempo nummer waar de eerste gitaarsolo te bespeuren valt. “Rage” opent vervolgens met melodieus gitaarwerk en kent verder een relatief trage voortzetting. De laatste 1,5 minuut van dit nummer zijn voor mijn gevoel echter overbodig. “Kala Brahman” is weer een lekkere stamper, doordringende dubbel bassdrums en heerlijk gore vocalen. De laatste track, het uptempo “Awakening” is met 2:07 de kortste song van het album en sluit het geheel goor en agressief af.

Al met al is ‘Instinctus Bestialis’ een heerlijk album geworden waarmee fans van het eerdere werk en de doorgewinterde black metal liefhebber prima mee uit de voeten kan. Het album is opgenomen en gemixt door drummer Thomas Asklund in de in Monolith Studio en bevat tevens gastoptredens van de gitaristen Chris Cannella, Fabio Sperandio en Henrik Ekeroth.

01. Radix Malorum
02.Dionysian Rite
03. Ad Omnipotens Aeterne Diabolus