Godslave - Positive Aggressive | CD

Erik van Dijk | 25 augustus 2021

Het Duitse Godslave is ontstaan in 2000 als Slavery en wijzigde in 2007 de naam naar de huidige. In 2008 bracht de band het debuutalbum ‘Bound by Chains’ uit in eigen beheer en na wat omzwervingen is de band voor het zesde bij Metalville beland. Het album ‘Positive Aggressive’ werd eind vorige maand uitgebracht op CD en gifgroen vinyl.

De gifgroene vinyl versie plofte vorige week op mijn deurmat en na een aantal luisterbeurten kun je zeggen dat die kleur goed past bij album en cover. Er zit namelijk het nodige gif in de muziek van Godslave, dat in gitarist Bernhard Lorig en zanger Thomas A. Pickard de enige originele bandleden kent. Ten opzichte van het laatste album ‘Reborn Again’ is de line up hetzelfde gebleven en dat is over het algemeen goed voor de continuïteit. ‘Positive Aggressive’ telt 10 nummers met een speelduur van bijna 3 kwartier.

Het album opent met het nummer ‘How About No’ en Godslave laat geen misverstand bestaan over de intenties. Een zeer sterke thrash song met wisselende tempo’s en de snauwende vocalen van “The Slavegrunter” doen denken aan die van Mille Petrozza. Tijd om op adem te komen krijgen we niet, Godslave ramt door met het titelnummer ‘Positive Aggressive’. Sterk en agressief met een lekker hoog tempo knalt ook dit nummer voorbij. Ik begin me langzaam af te vragen waarom deze band niet eerder is opgedoken uit de underground scene.

Met ‘Straight Fire Zone’ wordt even het gas losgelaten en dat is goed voor de nuances. Het nummer klinkt wat toegankelijker, zonder echt in te boeten aan agressie. Met ‘From Driven’ krijgen weer zo’n beuker. Dit nummer geeft echt alles in zich, groovende trage riffs en dan weer vol gas, beukende drums en solide bas werk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor ‘Flap of a Wing’, al zit er hier een dosis melodie in de zanglijn. Nummers als ‘King Kortex’ en

‘I Am What Is’, waarbij ik qua zang even aan Bobby “Blitz” Ellsworth moet denken, zitten in het midden tempo segment en echte uitbarstingen zoals de eerste twee songs komen niet meer voor. Bij ‘Show Me Your Scars’ en het afsluitende ‘Final Chapters First’ gaat het tempo even omhoog, en krijgen we weer iets te horen van de positieve agressie. Het maakt allemaal niet uit want Godslave heeft mij al lang overtuigd met dit album. Thrashers geef Godslave een kans, ‘Positive Aggressive’ is een heerlijk afwisselende plaat van een hoog niveau die eigenlijk niet mag ontbreken in jouw platenkast.

01. How About No 03:51
02. Positive Aggressive 03:43
03. Straight Fire Zone 04:42