Goat of Mendes - Hagzussa - Riding the Fence | LP

Erik van Dijk |  4 juni 2022

Goat of Mendes is een metal band uit het Duitse Wuppertal ontstaan in 1994. De band bracht tot op heden zes volledige albums uit waarop een mix van heavy metal, folk en pagan metal wordt voorgeschoteld. Het laatste album van de band, ‘Hagzussa – Riding the Fence’, verscheen in 2017 alleen op CD, maar daar is recentelijk verandering in gekomen. Headbangers Records / Big Bad Wolf Records hebben het album opnieuw uitgebracht en nu op Limited edition 12” vinyl.

Om eerlijk te zijn was ik niet bekend met Goat of Mendes en ‘Hagzussa – Riding the Fence’ is dus mijn eerste kennismaking met de band. Van de originele line up uit 1994 zijn er nog twee leden actief, zanger / gitarist Marco “Marcochias” Pfeifer en zanger Heiner “Surtur” Frank. De overige leden zijn in een latere fase ingestroomd, waar bassist Jens Wäling pas in 2020 aan de band verbonden is en dus nog geen release achter zijn naam heeft. ‘Hagzussa – Riding the Fence’ telt naast het intro zes nummers, heeft een speeltijd van zo’n 40 minuten en is dus oorspronkelijk als CD verschenen in 2017 via Witches Brew.

Na een intro met trommels dat wat Afrikaans aan doet gaan we echt van start met het nummer ‘Maiden, Mother, Crone’. Een nummer dat vooral snel en heavy is met een snelle, korte repetitieve gitaarriff. De vocalen brengen het folk aspect die het nummer een vrolijke vibe geven, de gitaarsolo is sterk en zo ontstaat er eigenlijk best een leuk nummer. ‘The Crow of War’ kent een trage aanvang, het nummer klinkt wat eenvoudig door de korte riff, maar uiteindelijk wordt toch meer geboden op instrumentaal gebied en is er meer melodie, gaat het tempo alsnog omhoog, maar blijft het een minder aansprekend nummer.

‘Riding the Fence’ is gebaseerd op een snelle heavy metal riff, wat de rauwe vocalen van Surtur doen soms wat theatraal aan maar passen perfect bij dat wat er muzikaal geboden wordt.

‘Samhain (A Visit from Beyond the Veil)’ is een wat trager nummer met melodisch gitaar en solowerk. De incidentele tempoversnelling / wending is net niet genoeg om het nummer van bijna 8 minuten interessant te houden en dat is jammer. ‘An Empty Hand (Can Still Clench a Fist)’ is weer up tempo en belicht de pagan kant van de band. De vocals variëren goed en de wending naar een meer op folk geïnspireerde passage doet het nummer goed. Het slotnummer ‘Mabon – Impending Darkness’ is een typerend folk metal nummer en ook dit nummer duurt bijna 8 minuten. Het nummer schreeuwt om een wending, maar die blijft uit en zo kabbelt het nummer traag voort naar het eind resulterend in de spreekwoordelijk nachtkaars.

Wat ik mis bij Goat of Mendes is een duidelijke koers. De heavy nummers waarmee het album opent zijn stuk voor stuk vermakelijk, waar de trage, lange nummers op de B-kant slechts korte tijd weten te boeien. Voor liefhebbers van de band of dit album in het bijzonder is deze vinyl versie verplichte kost.

01. Between Here and Thereafter (Intro) 01:40
02. Maiden, Mother, Crone 05:49
03. The Crow of War 06:40