Go Ahead And Die - Go Ahead And Die | CD

Erik van Dijk | 11 juni 2021

Max Cavalera is geen onbekende in de metal scene. De 51 jarige Braziliaan is natuurlijk bekend uit zijn periode met grootmacht Sepultura en daarna met bands als o.a. Soulfly, Cavalera Conspiracy en meer recentelijk Killer Be Killed. Alsof het allemaal nog niet genoeg is, startte Max samen met zijn zoon Igor Amadeus op gitaar/bas en Khemmis-drummer Zach Coleman een nieuwe band. Go Ahead And Die valt in de categorie thrash/death metal en het gelijknamige debuutalbum verschijnt op 11 juni via Nuclear Blast Records.

Het nieuwe project van vader en zoon Cavalera komt redelijk uit de lucht vallen, de band is in januari aangekondigd en zonder al te veel promotie wordt het debuutalbum wereldkundig gemaakt. Het album telt 11 nummers en heeft een totale speeltijd van 43 minuten. Op het titelloze debuut verdelen Max en Igor de gitaar- en vocalistentaken, en komt het drumwerk van Zach Coleman (o.a. Khemmis, Black Curse). Het album opent met de eerste single, ‘Truckload Full of Bodies’, welke al eerder te beluisteren was op YouTube. Thrash/death metal of niet, de hand van de Cavalera’s is duidelijk hoorbaar. Behalve de eenvoudige up-tempo stukken wordt sterk getemporiseerd met groovende passages.

Ook ‘Toxic Freedom’ verscheen al eerder op het YouTube kanaal. Een nummer waarbij het tempo wat lager ligt en groove en thrash de ingrediënten zijn met een lekker punk riffje. Spannend is het allemaal niet, maar de nummers klinken vermakelijk. Het korte nummer ‘I.C.E. Cage’ valt voornamelijk op door het drumwerk, man wat een beest is die Zach Coleman. Het nummer is wat eenvoudig en punk georiënteerd, de drums liften het nummer naar een hoog niveau. Dit is toch wel het verhaal achter het album, eenvoudige songs met brute vocalen die gedragen worden door spectaculair drumwerk.

Met ‘Isolated Desolated’ en ‘Prophets Prey’ gaat het trio voort op de ingeslagen weg, al moet gezegd worden dat de tragere stukken wel een beetje de gang eruit halen.

Met name het nummer ‘Punisher’ heeft hier onder te lijden. Het nummer opent furieus maar zakt weg in een moeras van vocale samples en inspiratieloos gepingel, het is hier waar Go Ahead And Die het muzikale dieptepunt bereikt. Met de tempoversnellingen in ‘El Cuco’ klimt de band weer iets uit het dal, maar ook hier zakt het geheel onder de grens. ‘Worth Less Than Piss’ opent met drums en dan kan het al bijna niet meer mis gaan. Een lekker tempo, rauwe vocalen en Zach achter de drums zorgen weer voor een goed gevoel. Met ‘(In The) Slaughterline MFi T’ wordt er weer een fijn potje geramd en ook de (te) lange afsluiter ‘Roadkill’ weet te boeien.

Go Ahead And Die brengt een aardig debuut, het album van vader en zoon Cavalera weet bij vlagen te boeien, maar kent ook een aantal minkukels. Aan drummer Zach Coleman heeft het niet gelegen, die levert een uitzonderlijk puike prestatie.

01. Truckload Full of Bodies 3:43
02. Toxic Freedom 3:25
03. I.C.E. Cage 2:30