Girlschool – The School Report (1978-2008) | CD

Manfred Werger | 19 december 2022

Van jobs bij de bakker of medewerker bij een bank naar de kleine clubs én de grote podia van de heavy metal. Instrument in je handen, genoeg bier op om de zenuwen in bedwang te houden en jassen maar! De dames MacAuliffe, Dufort, Lamb en Chambers hebben dit allang achter de rug. Samen vormen zij Girlschool, de band met de ‘longest-running career‘ in de historie van de all-female bandjes. ‘The School Report’, een lijvige 5 cd-box, is verkrijgbaar vanaf januari 2023. We beluisteren deze box intensief, talloze, gave herinneringen komen voorbij.

Ontstaan uit het vrouwelijk viertal Painted Lady en genoemd naar de B-kant van de single ‘Mull Of Kyntire’ van Paul McCartney’s Wings. Van covertjes als (o.m. All Along The Watchtower (Hendrix), Shoot Shoot (UFO), All Right Now (Free), Can Get Enough (Bad Company)) en wat boogie-achtige probeersels naar eigen werk: jachtig, speedy en rommelig in de jaren ’80, later meer gepolijst, minder spannend, maar nog steeds heel gaaf. Deze ‘The School Report’ box belicht de bovengenoemde ontwikkeling van Girlschool in vijf cd’s.

De vijfde cd van de box toont de vroegste line-up in een leuke, maar rommelige live-opname van Painted Lady, toen nog met Dinah Enid Williams en Kim McAuliffe als drijvende krachten. In april 1978 veranderde de band haar naam in Girlschool met Kelly Johnson en Denise Dufort als aanwinsten. Kleine podia in Engeland, Ierland en Frankrijk werden onveilig gemaakt door de punky-metal achtige songs van de meiden. De eerste cd (Demolition Girls genoemd) toont de band vanaf de ijzersterke start tot 1983. Ook de eerste single ‘Take It All Away’/ ‘It Could Be Better’ siert dit deel, verder zijn er veel songs van hun legendarische eerste twee albums, opgenomen met de befaamde geluidsman en producer Vic Maile. Natuurlijk is de connectie met Motörhead niet vergeten. De Johnny Kidd-cover ‘Please, Don’t Touch’ is in de eerste schijf opgenomen.

Het tweede deel (Playing Dirty genaamd) van de box pakt de band op nét na de eerste world tour van de dames tot 1988. De periode markeert een gladdere sound, de Amerikaanse markt, de grootse platenmaatschappijen (o.a. Mercury) lonkte en Girschool was veel in het andere continent aan het toeren. Ook de eerste (en vele) line-up-wisselingen markeren deze periode. The Barmy Army, de fanatieke fans van de groep, haakte af en de pers was niet mild over de escapades van de band buiten het continent.

Het derde deel van The School Report (Still Not That Innocent) bedekt de ruimste tijdspanne. Na 1990 was het duidelijk dat Girlschool geen 24-uurs bezetting was voor de bandleden. Andere bezettingen en andere bandnamen werden gebruikt (o.a. She-Devils). Officieel werd er geen rustpauze ingelast, maar plaatwerk verscheen met ruimere pauzes en de band had moeite een stabiele line-up te behouden. Vanaf 1992 voerde de band haar eigen management. En heden ten dage is dat nu nog steeds. De band koos/kiest ervoor om de grote festivals en de leuke tours (met DIO, Motörhead, Heaven and Hell, bands met female voices (Vixen, Benedictum,o.a.)) mee te pikken, met de nodige successen. Met nummers van de gevarieerde plaat ‘Legacy’ (2008) eindigt deel drie.
Deel vier (I Told You So) bevat de singles, de fameuze “7 inch plaatjes, de B-kantjes uit de topperiode van de band, maar ook een tiental demo-opnames uit de actiefste tijd van de band (1978-2000). Da’s natuurlijk wel genieten voor de wat volwassener fans van de band, fans van de NWOBHM-periode en muziekfans, die de betekenis van de band willen doorgronden.

Ik geniet van deze compilatie, uitgebracht door Cherry Red/ HNE Records. De box bevat ook gesigneerde kaarten, mooie foto’s en prachtig passende woorden van genre-goeroe John Tucker. Ooit mocht ik de band in het nieuwe millennium zien met mederedacteuren (en fans van de band) Kees en Frans, prachtige avond was dat! Leuke contacten, ook na dat optreden, het komt allemaal weer terug na het beluisteren van deze fraaie compilatie!

DISC ONE
Demolition Girls (1979-1983)
1 Take It All Away (A-side)