Ginevra – We Belong To The Stars | CD

Manfred Werger | 13 september 2022

Supergroepen, bekende muzikanten uit het heavy wereldje bijeengebracht rondom een uitstekende zanger, Frontiers Music Srl. heeft er een handje van om dit soort projecten te laten ontstaan. Iconic, Cleanbreak en Generation Radio pakten geweldig uit, Skillz was een aardige tegenvaller. In Ginevra (genoemd naar de vrouw van koning Arthur?) zijn Zweedse topspelers gekoppeld aan Kristyan Fhyr, zanger van Seventh Crystal en Perpetual Etude. ‘We Belong To The Stars’ is het album dat gaat uitkomen in september. Een luisterbeurt…..

Ginevra startte toen zanger Kristyan Fhyr zijn nieuwe demo’s liet horen aan Frontiers’ labeleigenaar Serafino Perugiano. Kristan was al in beeld vanuit zijn band Seventh Crystal (luister gerust eens naar hun sterke schijf Delirium) én hij schreef mee aan de nummers van de nieuwe Giant plaat. De CEO van Frontiers gaf deze vocalist de kans en tijd (en de centjes) om medemusici te zoeken voor het maken van een album. Die ‘makkers’ van Kristyan zijn bij menig metalfan bekend: Magnus Karlsson is een gitarist par excellence bij diverse projecten en bands (o.m. Primal Fear), Jimmy Jay speelt bas bij het Zweedse H.E.A.T, is daarnaast een producer en Magnus Ulfstedt drumde bij Nordic Union, Talisman en Eclipse, van de laatste band was hij ook een tijdje bassist. De keyboards op dit album worden verzorgd door de songsmid van Frontiers, Alessandro DelVecchio, hij stond ook garant voor de productie, de mix en de mastering.

En? Is het wat? Meer dan de som der delen? Na de eerste thema’s van opener en de eerste single ‘Siren’s Calling’ weet de geoefende luisteraar genoeg, dit is een typische Scandi-melodieuze metalband in de stijl van H.E.A.T., MIllion, Kenny Lecremo, Eclipse en de achtergrond van een mildere Primal Fear. Ijzersterke zang, een ritmesectie met ballen, knalharde gitaren met volle riffs en pakkende songs met herkenbare refreinen. Ook de tweede (Unbreakable) en de derde single (Apologize) denderen verder. In de ballad ‘Masquerade’ duikt zangeres Chez Kane op na mooie thema’s met een Kansas-achtige vibe.

‘Break The Silence’ vervolgt, een heerlijke track met invloeden van Seventh Crystal, vette riffs en wederom een ijzersterk refrein. ‘Broken Heart’ gaat verder met dubbele drumbeats en hakkende gitaren. De titelsong neemt je mee in een pakkende, eenvoudige rocker, daarna krijg je een portie metal-AOR voorgeschoteld met ‘I’ll Be Around’.

Net zo sterk als de start van dit album is het eindschot met ‘Falling To Pieces’, een heerlijke neo-classic beuker en ‘The Fight’, een vlotte track met een heavy chorus. ‘My Rock ’n Roll’ is met 6 minuten en 21 seconden de langste song, een dromerige ballad met een prachtig intro en een fraaie gitaarsolo.

Lekkere schijf! Geen vernieuwingen, wél een compact concept in een kleine setting, herkenbare songs, maar ook heerlijke crunchy gitaren, puike muzikanten en een werkelijk geweldige zanger. Leuk project! Het is wel zo dat alle spelers op dit album een drukke eigen agenda kennen met de bands vanwaar zijn afkomstig zijn. Hopelijk zien we dit viertal/vijftal (met Alessandro) eens op het podium.

01. Siren’s Calling
02. Unbreakable
03. Apologize