GHØSTKID- Hollywood Suicide | CD

Juliette Ruygrok | 12 april 2024

GHØSTKID is het minder bekende project van voormalig Eskimo Callboy zanger Sebastian “Sushi” Biesler. In 2020 brachten ze hun eerste album ‘GHØSTKID’ uit. Dit bracht de nodige volgers. De Duitse formatie is nu terug met hun tweede album ‘Hollywood Suicide’. Nu Eskimo Callboy, groots is doorgebroken als Electric Callboy, verwachten sommige misschien wel dezelfde lol terug te horen in GHØSTKID, maar niet is minder waar. ‘Hollywood Suicide’ kent een zware thematiek en brengt een verhaal over artiesten die het moeten halen, met duistere kanten als geweld en misbruik.

‘Hollywood Suicide’ wordt dan ook vol agressie afgetrapt met het gelijknamige nummer ‘Hollywood Suicide’. Het is een zeer energieke opening voor een album. Direct komt de veelzijdigheid van Sebastian “Sushi” Biesler naar voren. De vocalen zijn vol, en leidend voor de wisselende stijlen binnen het nummer. Rammende gitaren van Jan Marco “Jappo”Heinz en Christian “Chris” Kisseler, zorgen voor een tsunami van geluid. Het is overweldigend, en we kunnen wel stellen dat de stempel is gedrukt. ‘S3X’ kent wat meer opbouw, met een rustige intro. Deze vibe blijft binnen het gehele nummer, en laat direct een heel andere kant van de band horen. Het trekt krachtig open met een rauwe scream van “Sushi”, toch weet men de mooie balans vast te houden.

Zeer plots is dan opvolgend ‘FSV’ aan de beurt. Rappe teksten, en beukende agressie zijn een grote contradictie tot ‘S3X’. Het geheel kent een goede wisselwerking in stijlen, hoewel de inbreng van het refrein wat soft aanvoelt. Het tempo blijft er desondanks lekker in, wat zorgt dat de eindconclusie is dat ‘FSV’ een lekker energiek rammertje is. ‘Heavy Rain’ kent een krachtige opbouw en een mooie wisselwerking in stijlen. Het geheel kent een fijne groove, waardoor het een tof nummer is om eens lekker voor te gaan zitten. Het geheel is in balans en dat maakt het uiterst krachtig. Misschien wel het sterkste nummer op het album tot dusver.

Heel anders en misschien wel met de vreemdste vibe van het album wordt ‘Valerie’ gebracht. Het is een rustig nummer, met een hip hop achtige vibe. Toch wil je blijven luisteren, want het kent een ongekende spanningsboog. Je wilt weten wat er gaat volgen, en daarom is het een knappe toch vreemde eend op dit album.

In zowel ‘Black Cloud’ als ‘Ugly’ die daarop volgen laat GHØSTKID weer de veelzijdigheid van de band horen. Het zijn beide hardere nummers, met veel agressie in de vocalen. Veel tempowisselingen en diversiteit in stijlen zorgen ervoor dat ze zeer krachtig worden neergezet. Tevens hoor je ook vreemde freaky invloeden die de duistere kant van de band belichten terug.

Ook naar het einde van het album blijft de band veelzijdig. ‘Dahlia’ is een krachtige beuker met veel tempowisselingen. Toch wordt er niet voor een vergelijkbaar nummer gekozen als afsluiter. ‘Helena Drive’ voelt wat braaf, en als je kijkt naar hoe het album werd afgetrapt dan is toch echt het andere uiterste. Het kent een mooie balans, maar blijft een semi rustig rocknummer. Opvallende keuze, maar prima in de uitvoering.

Al met al is ‘Hollywood Suicide’ een lekker divers album, met heel veel verassende inbreng en diversiteit in stijlen. Het belicht donkere thema’s en dat wordt mooi meegenomen in de diverse invloeden van metalcore, hip hop en modern metal. De nummers kennen een vol geluid en zijn allen spannend, iedere minuut kan een verassing brengen. GHØSTKID heeft hiermee een mooi vervolg gegeven aan hun debuut en laat horen dat ze een serieuze partij zijn om rekening mee te houden binnen de metalcore scene.

01. Hollywood Suicide 3:23
02. S3X 3:14
03. FSU 3:46