GHØSTKID - GHØSTKID | CD

Juliette Ruygrok | 18 oktober 2020

GHØSTKID is de nieuwkomer in metalcore land. Nou ja, nieuwkomer…met bandleden als Sebastian “sushi” Biester ( voorheen Eskimo Callboy), Danny Güldener en Stanislaw Czywil (beide voorheen To The Rats And Wolves) mogen we wel wat verwachten. Het viertal heeft in ieder geval zin in dit debuut zo lijkt het, want er is gekozen voor caps lock “aan” bij aankondiging van ieder nummer. De streepjes door iedere “O”, zullen ongetwijfeld uitgevonden zijn voor een ieder die iets over deze band wil schrijven (zeg maar een extra uitdaging). Mocht je, je afvragen hoe creeër ik een fucking hoofdletter O, met een streepje er doorheen, op een oude gammele PC? Alt,1,5,7. Goed aan het werk dan maar….

De mannen trappen af met ‘FØØL’, meteen twee van die fucking o’s, genoeg over de typografie, laten we ons verdiepen in de muziek. ‘FØØL’ kent een ietwat theatrale opening. Dit gaat al snel over in beukende chaos, met overgangen die hardere gitaren weten te combineren met een rap vibe. Het is een sterke opener, vol energie. Er gebeurt veel, met name op de vocalen van Sebastian “sushi” Biester, die overigens de nodige agressie weet te brengen.

‘START A FIGHT’ is als single uitgebracht. Dit blijkt een goede keus. De energieke lijn, vol agressie wordt doorgezet. Het nummer kent wederom veel tempowisselingen, waar als kantekening valt te zeggen dat de stukken met clean vocals de nodige agressie uit het nummer weten te halen. Ook de inbreng van een vleugje industrial geeft het geheel hier en daar iets pop achtigs, waardoor er misschien net te veel gebeurt om het toegangkelijke voor de luisteraar te behouden.

‘SHARKS’ brengt de wat meer gevoelige kant van de band naar voren. Het geheel is wat rustiger, en de nadruk ligt meer op clean vocals, die hier overigens prima bij passen. Het blijft wat pop achtig maar Stanislaw Czywil mag wel iets meer op de voorgrond treden, waardoor het nummer iets meer bas heeft.

Met ‘DRTY’ wordt de energie terug gebracht. Het gebruik van veel samples geeft het geheel een theatraal en duister effect. Er wordt gespeeld met de vocalen tussen clean en veel agressie wat het duistere effect van het nummer nog meer belicht. De break is helaas raar, met veel industrial v.s. club, en lijkt bijna niet in het nummer te passen.

Tijd voor wat samenwerkingen; ‘THIS IS NØT HØLLYWØØD’ ft. Timi Hendrix, helaas Timi en niet Jimi. Waar je Hendrix leest verwacht je veel gitaren, maar dit nummer heeft daar weinig van. Het is vooral de nadruk op HipHop, en daar laten we het maar bij. ‘SUPERNØVA’ is een samenwerking met Marcus Bischoff ( Heaven Shall Burn), en dat hoor je direct. Het is het hardste nummer van het album en op de vocalen is de inbreng van Marcus direct hoorbaar. Meer agressie en daarmee een succesvolle samenwerking.

‘CRØWN’ is een samenwerking met Mille Petrozza (Kreator), een vreemde combo maar ook dit is een succes! Het is Tsunami van geluid. De overgangen kloppen en het geheel beukt lekker. ‘ZERØ’ is net als ‘CØLD WØRLD’ voor de afwisseling geen samenwerking. Met een rare eurodance vibe wordt het geheel ingeluid. Drummer Steve Joakim mag hier shinen en weet de eurodance prima te coördineren tot een geheel vol energie en agressie.

Dan als afsluiter toch nog een samenwerking met Jonny 3 Tears in nogmaals ‘THIS IS NØT HØLLYWØØD’. Deze versie is iets spannender, maar de eerste keer was al voldoende en het is dus een raadsel waarom er tweemaal voor dit nummer is gekozen. Had dan de eerste keer maar weg gelaten.

GHØSTKID brengt met dit debuut een bijzonder album. Het is een diverse mix van stijlen, die zeker niet altijd even goed is. Wel is de potentie hoorbaar, en als de heren de energie weten vast te houden waarmee ze begonnen zijn dan kunnen we nog een hoop verwachten van dit viertal. Hopelijk stoppen ze met de Ø en de hoofdletters, want dit soort aandachttrekkerij is nergens voor nodig. Focus op de energie, de agressie en de gitaren!

01. FØØL
02. START A FIGHT
03. SHARKS