Generation Radio – Generation Radio | CD

Manfred Werger | 25 juli 2022

De nieuwe Journey plaat is al wat weekjes oud, maar veel fans van melodieuze rock en AOR hebben ook uitgekeken naar een andere plaat, van een onverwachte, nieuwe band: Generation Radio. Hun debuut wordt in medio augustus op de markt gebracht door het Italiaanse Frontiers Music Srl. Even kennis maken met deze band en hun muzikale output.

Generation Radio (de band noemde zich eerst The Rise Above) wordt gevormd door een samengaan van muzikanten uit diverse bands uit “de superliga” van de popmuziek: Jason Scheff is bassist en zanger bij Chicago, Jay DeMarcus is bekend van East to West en countryrockers Rascal Flatts, Deen Castronovo is drummer bij The Dead Daisies, Revolution Saints en bij Journey. Na het maken van deze schijf ging hij op toer met Journey, Steve Ferrone, ooit drummer bij de Average White Band, Tom Petty en nu bij John Mayer, is zijn vervanger. Chris Rodriguez is als gitarist te horen op vele platen van christelijke acts, hij is touring guitarist van Peter Cetera én zijn stem duikt zelfs op bij Megadeth albums tussen 2004-2016. Tom Yankton, tenslotte, is afkomstig uit Arkansas en speelde met diverse artiesten uit de popwereld (o.m. Christina Aguilara).

En? Is hun muziek de som der delen? De moeite waard? Valt er nog wat te rocken? Jazeker. De debuutplaat is wat kort (40 minuten), maar er wordt prachtig gemusiceerd én vooral gezongen. Liefhebbers van stevige poprock en AOR fanaten kunnen hun hart ophalen bij deze schijf, gegoten in een heldere, open en ook wat zachte productie.

Opener ‘Why Are You Calling Me Now?’ is een dikke eighties Chicago knaller met een aanstekelijk refrein, gevolgd door ‘Angels‘ dat heel erg aan Rascal Flatts doet denken. Bij

‘Waiting On Your Sunshine’ hoor je hints van Keih Urban. ‘All Night To Get There’ kruist Rascal Flatts en 1986 Journey, gave track! Meer van dit werk is het lekker snelle ‘Time To Let It Go’ (let even op het fraaie middenstuk met basgitaar en drums), het bekende ‘Lights Go Out In Paradise’ en ‘Smoking‘, een Mutt Lange-achtige track met een tube gitaarsolo.

Maar ook de “late night evening” ballads, voor heavy rockers, die even tot rust willen komen, zijn aanwezig: ‘Anything But Us’ en ‘Don’t Go’ hebben veel REO Speedwagon-invloeden, ‘I Hope You Find It’ is pure Westcoast en ‘Finally Got It Right’ is een stroperige afsluiter met dikke orkestratie en jazzy akkoorden, new-millennium-Chicago, zeg maar. Teveel ballads op deze plaat? Ik denk zelf van wel.

De plaat is écht aan te raden voor de fans van het AOR genre, muzikaal en vocaal is deze schijf meer dan dik in orde! Iets minder ballads en wat meer tracks met “ballen” hadden deze plaat tot een topschijf gemaakt! De schijf komt uit met een extra DVD, waarop de heren live, in 3D even losgaan op nummers van Journey, Kenny Loggins, Chicago en natuurlijk Rascal Flatts, ijzersterke vertolkingen!

01 Why Are You Calling Me Now 3:47
02 Angels 3:55
03 All Night To Get There 3:16