Gaahls Wyrd - The Humming Mountain | EP

Erik van Dijk | 31 oktober 2021

De tijd van de black metal bands Gorgoroth en God Seed ligt inmiddels ver achter Kristian Espedal. De voormalige frontman van deze bands, beter bekend als Gaahl, is sinds 2015 druk in de weer met zijn Gaahls Wyrd. Na een live EP, met covers voornamelijk van Trelldom, verscheen in 2019 het geweldige debuut album ‘GastiR – Ghosts Invited’ en de rest is geschiedenis. Met de EP ‘The Humming Mountain’ geeft Gaahls Wyrd vervolg aan het debuut, de EP verschijnt op 5 november via Season of Mist.

Met album ‘GastiR – Ghosts Invited’ sloeg Gaahl succesvol een compleet andere weg in. De sferische donkere metal op het debuut album sloeg aan en ook zeker live waren de shows van Gaahls Wyrd een overweldigend schouwspel. Drie van nummers op de nieuwe EP waren oorspronkelijk gepland om te verschijnen op het debuut album, maar werden uiteindelijk geschrapt toen Gaahl vaststelde dat ze conceptueel niet pasten bij de rest van de nummers op het album. Je mag dus verwachten dat ‘The Humming Mountain’ in het verlengde ligt van de debuutplaat.

De EP opent met het ruim negen minuten durende ‘The Seed’, een dromerig nummer zoals we nog niet eerder van Gaahls Wyrd gehoord hebben. Een nummer dat bestaat uit gitaar en keys en wordt gedragen door de mooie donkere vocalen van Gaahl. De keyboards op de EP komen overigens van de hand van Enslaved’s Iver Sandøy, die ook verantwoordelijk is als producer. Titelnummer ‘The Humming Mountain’ sluit naadloos aan bij de opener. Een heerlijk dreigende track met nu wel drums, het wachten is op een wending, maar wanneer deze uit blijft is het ook goed. Een meeslepende opening, en toch heel wat anders dan dat we eerder te horen hebben gekregen van Gaahls Wyrd.

‘The Dwell’ klinkt daarentegen een stuk vertrouwder, het is even opschrikken omdat het tempo ineens fors omhoog gaat met een snelle en korte gitaarriff. De verschillende wendingen

zorgen voor een aantrekkelijk nummer dat meer in de geest ligt van ‘GastiR – Ghosts Invited’. ‘Awakening Remains – Before Leaving’ is zonder meer het sterkste nummer op deze EP. Een heerlijk snel nummer met sterke vocalen en knappe wendingen. Het nummer ligt op afstand het meest in de lijn met het eerdere werk van Gaahls Wyrd. ‘The Sleep’ is de afsluiter en sluit aan op opener ‘The Seed’.

Hoewel er zeker raakvlakken zijn met het debuutalbum, wordt voorzichtig duidelijk dat Gaahls Wyrd met de EP ‘The Humming Mountain’ een ander pad verkent. Niks mis mee, al ben ik wel benieuwd waar dit uiteindelijk toe leidt.

01. The Seed 09:12
02. The Humming Mountain 04:46
03. The Dwell 05:01