Freja - Tides | CD

Koos van Marle | 26 april 2022

Uit Tilburg komt de volgende Nederlandse black metal release van het jaar, genaamd Freja. Zij brengen het debuut ‘Tides’ uit via Babylon Doom Cult records, wat een prima label is om op te debuteren. Freja is een tweetal: C. en W.D. die we zouden kunnen kennen van respectievelijk Witte Wieven en Laster. Vooral W.D. laat zich ook nog wel lenen voor wat sessie drumwerk, zoals in bijvoorbeeld Ossaert. We hebben hier dus niet te maken met 2 groentjes.

Op deze plaat worden de instrumenten ongeveer eerlijk verdeeld, zowel C. als W.D. zijn verantwoordelijk voor de snaarpartijen al de vocalen. De plaat is ingedrumd door, hoe kan het ook anders, W.D. In 40 minuten brengen zij ons samen 6 nummers die stilistisch een beetje leentjebuur spelen bij meerdere black metal sub stijlen. Het leunt het meeste tegen de atmosferische black aan, beetje in de richting van Saor en soortgenoten, juist door de meerdere lagen, wat subtiele keyboards en de goede brul van W.D. Toch ligt er ook wel een Alcest vibe doorheen verweven, bijvoorbeeld in het mooie ‘Dusk’ waar de subtiele zang van C. een heerlijke melancholieke sfeer oproept.

De lage brul van W.D. geeft het ook wel een soort death/doom sausje, bijvoorbeeld zoals in ‘Cataclysm’. Na dit nummer volgt nog een sfeervol overgangsnummer, ‘Of Those Stricken by Fate’ met esoterische zangpartijen. Heel goed gedaan om naar de uitsmijter ‘Cloaks of Valor’ toe nog een klein rustmoment in te bouwen. De samenzang van dame en heer komen hier ook goed in uit. De afsluiter is misschien wel het meest standaard nummer op deze plaat, waar we ook weer de krijs van een van de doodskuikens van Laster voorbij horen komen. Kortom, leuke plaat met genoeg afwisseling om ook een eigen smoel neer te zetten.

01. Our Chosen Path 05:58
02. Scattered Shields 07:09
03. Dusk 07:51