Free Fall - We Are The Night | CD

Alex Thrasher | 12 juni 2020

Magnus Karlsson is sinds 2008 één van de gitaristen bij Primal Fear. Daarnaast is de Zweed ook actief in een aantal andere projecten en bands. Zo schreef hij de muziek voor de 3 platen van Allen/Lande, speelt hij met Ronnie Romero (Lords of Black/Vandenberg) in de band the Ferrymen (2 albums), schreef hij de nummers van de plaat Allen/Olzon (2020) en heeft hij ook nog zijn eigen band Free Fall met wie hij onlangs het album ‘We are the night’ uitbracht.

Met laatstgenoemde band is hij alweer aan z’n derde album toe; eerder verschenen het titelloze debuut (2013) en het album ‘Kingdom of Rock’ (2015). Net als bij de vorige twee albums kenmerkt de nieuwe plaat zich door melodieuze nummers met veel ruimte voor de gastzangers om uit te blinken, met in ieder nummer een flitsende gitaarsolo. Magnus verzorgt de gitaar, bas en keyboards op het album, op drums wordt hij bijgestaan door Jaime Salazar. Net als op de vorige twee platen van Free Fall, zingt Magnus Karlsson ook zelf twee nummers (‘We are the night’ en ‘Don’t walk away’) en dat doet hij niet onverdienstelijk.

Op de andere nummers zijn gastzangers te horen; Dino Jelusic (Animal Drive, Trans Siberian Orchestra) schittert op de nummers ‘Hold your fire’ en ‘Under the black star’. Wat beschikt die kerel over een wereldstem zeg (hij is ook te bewonderen op een werkelijk prachtige versie van ‘falling off the edge of the world’ van Collab-A-Jam, ga dit luisteren op YouTube)! De voor mij onbekende Renan Zonta (Electric Mob) is te horen op de nummers ‘Kingdom falls’ en ‘Dreams and scars’. Zijn stem is krachtig, voor mij reden om zijn eigen band ook eens te beluisteren. Noora Louhimo, bekend van de band Battle Beast, verzorgt het nummer ‘Queen of fire’ . Hierin laat zij horen ook goed overweg te kunnen met meer melodieuze stukken. Michael Andersson, die Magnus nog kent van de band Planet Alliance, is te horen op het nummer ‘All the way to the stars’. Ook hier weer krachtige zang, maar minder opvallend dan de andere gastzangers.

De al eerder genoemde Ronnie Romero is te horen op het nummer ‘One by one’, zijn mooie Dio-achtige stem komt mooi tot uitdrukking in dit nummer. Naast een instrumenteel nummer (‘On my way back to earth‘) is tenslotte ook nog Tony Martin (ex- Black Sabbath) te horen op de nummers ‘Temples & towers’ en ‘Far from over’. Magnus schrijft de nummers in de stijl van de zangers dus de Black Sabbath-stijl is niet ver weg in deze nummers. Tony Martin is de enige zanger die op alle drie de albums van Free Fall te horen is; het is dan ook niet vreemd dat er geluiden zijn dat Magnus en Tony samen een geheel album gaan opnemen.

Samenvattend kan geconcludeerd worden dat de plaat lekker weg luistert. De meerdere zangers zorgen misschien voor een minder samenhangend album, maar draagt daarentegen wel bij voor meer afwisseling. ‘We are the night’ is op 12 juni uitgebracht door Frontiers records en is naast digitaal verkrijgbaar op CD.

01. Hold Your Fire
02. Kingdom Falls
03. We Are The Night