For All We Know - By Design Or By Disaster | CD

Manfred Werger | 28 februari 2024

Tijdens zijn muzikale leven bij Within Temptation, Damien Wilson en Ayreon werkte gitarist Ruud Jolie al aan zijn eigen project For All We Know. De derde plaat ‘By Design Or By Disaster’ komt eind maart uit op Construction Records. We luisteren naar dit album met de nodige verwachtingen, de vorige output van Ruud en zijn vrienden werd met het nodige enthousiasme ontvangen.

Inderdaad, het debuut van For All We Know verscheen in 2011 en vanuit de progmetalmedia ontving de plaat lovende kritieken. Ruud’s muzikale team was ook niet mis, een ideale bezetting om het gedachtegoed van Ruud muzikaal te vertolken. Zanger Jermain van der Borgt, beter bekend als Wudstik, zorgde voor veelzijdige zanglijnen, Kristoffer Gildenlöw kun je met baslijnen alle kanten op laten gaan, ondersteund door Léo Margarit op drums. Marco Kuypers droeg zorg voor prachtig toetsenwerk. En Ruud had nog wat muzikale vrienden en vriendinnen, die hem  even kwamen helpen: Onder meer  Sharon den Adel, Damien Wilson, Judas Priest gitarist Richie Faulkner bezochten de opnamestudio. In 2017 volgde ‘Take Me Home ‘, opnieuw een fraaie self-release met grotendeels hetzelfde team.

En nu dan ‘By Design Or By Disaster’, wederom met Ruud’s muzikanten binnen een fraaie mix van Tom Sikkers. Op deze derde plaat kijkt de hoofdpersoon terug op zichzelf, zijn vroegere leven als kind en zijn mogelijke toekomst in een perspectief van ontmoetingen en de openheid naar de nieuwe fase. In het prachtige artwork van Ana Correal is dit mooi weergegeven en terugkijkend naar de drie albums, is er een samenhangende gedachte. Dat geldt ook voor de muziek, want die is wederom van grote klasse.

Na een pakkend riffje opent ‘Forced To Be Free’ met pittige, ritmische thema’s! ‘Lifeline’ volgt in eenzelfde opzet, heerlijke stiltes en furieus geweld wisselen elkaar af met referenties aan Riverside, Seventh Wonder en Flower Kings. ‘This Hell We Know‘ kent een stuwend refrein met dubbele bassdrums en vette riffs, ook hier is de overgang naar stille passages met mooi pianospel en hoge zang aangrijpend! ‘The Fute That Came Too Soon’ vervolgt met Chris Squire- achtig baswerk in een mooie ballad mood, overgaand in een duwend refrein met drukke drumpatronen. ‘All We Did Was Hide‘  houdt de akoestische sfeer lang vast, maar duikt in de stevige lijnen van Porcupine Tree en Spock’s Beard om weer schitterend rustig terug te keren.

‘Hush’ is een  interlude met falsetto vocalen en opent voor ‘Remind Me To Forget You’, een heerlijke track, met zijn vlotte refrein en introverte, trage coupletten. ‘Flaws‘ is de langste track van de plaat. Dromerig van begin, een moddervet vervolg met meerstemmige zang en sterke thema’s en een kabbelend symfonisch coda, prijsnummer!  ‘Guide Me In Getting Lost’  volgt deze lijn, let op het sterke vocale werk in de metalen riffs. ‘Ghosts Of Summer Past‘ is toegankelijk met volle refreinen!  ‘Goodbye‘ opent met zang en een mooie pianobegeleiding, een interlude met gitaren en drukke ritmes leiden je weer naar het beginthema.

Wow! For All We Know heeft de muzikale koers niet aangepast en komt met het derde deel weer ijzersterk voor de dag. De plaat vraagt veel van de luisteraar, maar de liefhebber weet waar hij aan toe is. Een stevig luisteralbum, dat prettig opent, veel stromingen deelt in het middenstuk en geweldig afsluit. Voor de progrockers niet te versmaden! Hopelijk binnenkort live op het podium!

01. Forced To Be Free
02. Lifeline
03. This Hell We Know