Fool The Masses – It’s All Lost | CD

Juliette Ruygrok | 17 juli 2024

De Duitse formatie Fool The Masses zal niet direct bij een ieder een belletje doen rinkelen. Hun debuut album ‘Welcome To The Big Seven’ kwam uit in 2022. Wat vooral opvallend is, de band heeft geen drummer maar een DJ. Dat gezegd hebbende zullen hier de drumfanaten afhaken. Uiteindelijk is blasten toch minder cool als je weet dat het opgewekt wordt door een druk op de knop. Toch kan men rekening houden met een knap stukje agressie zoals een metalcore band ook hoort te brengen.

Het album opent officieel na een intro van 1:26 dat niet heel veel toevoegt. Daarmee doet het eer aan de naam van het nummer ‘It’s All Lost’, nou in dit geval wel. Goed laten we ‘Into The Void’ als opener beschouwen, want dit is dan het eerste echte nummer. Dit beukt direct! Grappige riffs brengen een speels effect. Het samenspel tussen mean en clean van Niklas Ratsch en Raphael Moujou werkt hier prima. Door de inbreng van een DJ is er ook ruimte voor een subtiele melodie, wat het geheel naar een hoger niveau tilt.

‘Dream Talker’ is een nummer met ballen! Het kent een fijn tempo en goede agressieve riffs. Het zijn vooral de mean vocals die hier indruk maken. Het geheel is een sterk nummer met een fijne balans. De fijne intro van ‘Just A Silhouette’ wordt al snel doorbroken door de gitaren van Raphael Moujou en Lea Karla. Al snel vormt er zich een fijn tempo, met toffe riffs. Helaas slaat dit om naar een soort van ballad vibe, waarbinnen de opbouw dan wel weer knap wordt uitgevoerd. De inzet van mean vocals brengt nog wel wat agressie, maar de tempowisselingen verlopen wat plots en daardoor ontbreekt wat samenhang in dit nummer.

Deze lijn wordt doorgezet in ‘I Fall Apart’, waarbij de tempowisselingen en de soms wat plotse focus op clean vocals, niet de sterkste kant van de band belichten. De tempowisselingen komen wat meer technisch over, en het nummer heeft wel de nodige ballen, echter zorgen de rustige stukken ondanks de duistere vibe niet voor de sterkste inbreng.

In ‘Confessions’ wordt duidelijk dat DJ Vornax in de mix met rammende gitaren prima werkt. De intro is spannend en met een opbouwende beat en een sample van een afgevuurd geweer, worden de rammende gitaren ingeluid. De harde grunt is indrukwekkend en past uitstekend. Clean vult aan, en het wordt een samenspel. In de break zijn het dansbare beats die het overnemen. Toch zijn het de stoere riffs en de mean vocals die het helemaal afmaken.

‘Seven’ kent een dreigende intro. Hier wordt ook al snel de ruimte gelaten voor wat beukende agressie. De wisselingen binnen het geheel passen, echter in de break raakt men het door techo beats een beetje kwijt. Hier wordt het een beetje rommelig. Schrijf gewoon de titel uit! ‘W.S.T.N.O.F.’ is echt in geen enkele taal een standaard afkorting. Wie wil weten wat het betekent luistert het nummer maar, het komt duidelijk naar voren in de tekst. Hoewel een W ontbreekt in de afkorting.

Er wordt afgesloten met ‘Death Of Me’, wat een rustige opbouw kent maar zich ontpopt tot een prima nummer. Na de intro is er sprake van een zeer strakke overgang, waarbij er gekozen is voor fijne riffs. De opbouw wordt goed uitgevoerd, en de mean vocals vallen weer in positieve zin op. De overgang naar het refrein, met een hoog publieksparticipatie gehalte werkt prima! Kortom een divers en krachtig eind.

Als je kijkt naar het gehele album zie je zeker de potentie van Fool The Masses. ‘It’s All Lost’ kent zeker verbeterpunten, en het voelt bij tijd en wijlen of de band zich er nog doorheen moet worstelen. Maar overall belicht het wel de creativiteit van de band, en hebben ze zeker oog voor harde beukende gitaren. Daarmee past dit prima binnen het genre, en is het zeker niet een plaat om over te slaan.

01. It’s All Lost
02. Into The Void
03. Shape Me