Fluisteraars - Gegrepen Door de Geest der Zielsontluiking | CD

Koos van Marle | 11 augustus 2021

Het Gelderse Fluisteraars bracht vorig jaar ‘Bloem’ uit, wat een verrassende stijlbreuk was in de eerdere releases. Die zaten in de atmosferische black metal hoek, waarbij ‘Bloem’ verrassend rockend was, veel midtempo en melancholie en zelfs lichte vrolijkheid bracht. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de heren Koops en Mollema deze keer bij elkaar gemusiceerd hebben. Ergens ga ik er al vanuit dat ‘Gegrepen Door de Geest der Zielsontluiking’ mij weer weet te verrassen.

Het eerste verschil is al heel duidelijk zichtbaar op de hoes, want in plaats van klaprozen tegen een blauwe lucht zien we een knoestige met paddestoelen begroeide boom op een zwart witte hoes. Een stuk minder vrolijk. In 3 nummers worden we een dik half uur getrakteerd op een stuk minder geproduceerde, oorspronkelijkere black metal. Deze sound heb ik nog niet eerder gehoord en ik moest er ook wel een aantal luisterbeurten aan wennen. ‘Het Overvleugelen der Meute’ is een lekkere doorbeuker, die qua tempo hoger ligt dan de gehele voorganger. Stuwende drums wisselen blastpartijen af, en 1 dominante melodie maakt het hele nummer. De zang van Bloem heeft plaats gemaakt voor een lekkere krijs en zo naderen we al snel het einde van het nummer, wat een geimproviseerd soundscape achtig karakter heeft.

‘Brand Woedt in Mijn Graf’ gaat verder waar het vorige nummer ophield, maar heeft meer uitgesponnen stukken erin. De sfeer doet me af en toe denken aan Turia, maar ook aan Vanum. Het heeft dat trotse, krachtige, levenslustige karakter van de laatste band. Ook dit nummer eindigt weer in een rustig stuk met feedback en wat belletjes her en der. Afsluiter ‘Verscheuring in de Schemering’ is het langste nummer dat de mannen ooit geschreven hebben. Hier krijgen we stuwende passages afgewisseld met stukken improvisatie voorgeschoteld. Tof om te horen dat er een hele andere richting gekozen is dan op ‘Bloem’.

De band heeft niet gestapeld met het opnemen van de takes, en daardoor heeft ‘Gegrepen Door de Geest der Zielsontluiking’ een lekkere organische en open sound. Ook de stukken improvisatie zijn echt tijdens de opnames geimproviseerd, wat het album toch een speciale touch geeft. Het onderstaande cijfer is dan ook wat arbitrair, zeker gezien het feit dat dit een groeiplaat is.

01. Het overvleugelen der meute 08:14
02. Brand woedt in mijn graf 07:06
03. Verscheuring in de schemering 20:15