Firienholt – By the Waters of Awakening | CD

Mart Iriks | 12 oktober 2021

Firienholt is een atmospheric black metal band afkomstig uit Leeds. In 2020 verschenen drie EPs. Achtereenvolgens ‘The Crownless‘, ‘Beside the Roaring Sea’ en ‘The Lady of Light’. Hierin blijkt hun liefde voor de verhalen van schrijver J R R Tolkien. De inspiratie voor de EPs komt van de verhalen van ‘The Lord of the Rings’. Elke EP bevat een puur atmospheric black metal track en een ambient nummer.

Waar het leek of Summoning en Caladan Brood het alleenrecht hadden in het genre, is dat met deze nieuwe band direct naar het land der fabelen verwezen. De bandnaam Firienholt is eveneens een verwijzing naar Tolkien. In de Rohirrum taal verwijst het naar een klein eikenbos op de grens van Rohan en Gondor. En nu, na hun drie fantastische EP’s is er dan hun allereerste full-length ‘By the Waters of Awakening’ met 5 nummers en met een speelduur van ruim 55 minuten.

Opener ‘A Forgotten Legacy’ begint heel subtiel, waarna de dreiging steeds meer toeneemt naarmate de synths en drumprogrammering invallen. De grunts zijn een lust voor het oor, en de melodieën zijn onverminderd heel sterk. Wat een mooi begin van dit album. Het tweede nummer ‘War of wrath, War of Ruin’ is van opbouw hetzelfde, maar hier wordt ook van cleane zang en een koor gebruik gemaakt, wat voor het eerste kippenvelmomentje zorgt.‘Ashes of the Golden Hall’ houd het hoge niveau moeiteloos vast, en gaandeweg merk je dat je iets unieks aan het beluisteren bent.

Waar je bij de eerste drie nummers de donkere en zweverige sfeer ontwaarde, heeft ‘Ruminations by Starlight’ meer diepgang en gaat er meer dreiging uit van het nummer. La grande finale is er voor het afsluitende, ruim 13 minuten durende, ‘The Whispering Shadow’,

het mooiste nummer van het album waarin alle registers opengetrokken worden. Firienholt heeft een enorme indruk achter gelaten met hun debuut. Het is alleen jammer dat het album niet wereldwijd uitbracht is. Vooralsnog bevat de eerste oplage slechts 200 exemplaren. Wel zijn er plannen om het album volgend jaar op vinyl uit te brengen. Ik zou alvast intekenen. Voor mij de maximale score.

01. A Forgotten Legacy 10:28
02. War of Wrath, War of Ruin 09:36
03. Ashes of the Golden Hall 11:48