Firewind – Stand United | CD

Manfred Werger | 24 februari 2024

In de herfst van 2023 kreeg ik het livealbum ‘Still Raging’ van Firewind via hoofdredacteur Erik binnen voor een review, wat een puike release! Opgenomen in een drukke periode van de Griekse band. En nu ligt er alweer een nieuwe schijf in de mediaspeler: ‘Stand United’. We luisteren opnieuw met de nodige verwachtingen!

Firewind? Druk? Jazeker, de band had een sterke en intensieve tour in 2023 achter de rug met Beast in Black als support. 42 steden werden in twee maanden plat gespeeld, daarnaast werd een flinke serie optredens op de grote zomerfestivals in Europa afgewerkt én de band kreeg het voor elkaar om het tiende studioalbum te componeren en in te spelen, met drie singles en een vijftal video’s als ondersteuning.

‘Stand United‘ kent een duidelijke inhoudelijke titel en kernboodschap. In tijden van rampspoed moet je je verenigen. Hoewel veel thema’s betrekking hebben op de oorlogsbrandhaarden in de wereld, is Firewind’s boodschap wel verder door te trekken. De plaat kent een prachtige cover van Costin Chioreanu, de Roemeense muzikant, video-director (o.m. voor Psychotic Waltz) en grafisch kunstenaar bij Twilight 13 Media.

En? Nog lekker op dreef deze muzikanten?  Echt wel. In 43 minuten word je compleet de luidspreker ingestampt door de strakke, snoeiharde power metal in de stijl van Vicious Rumours, classic Accept, Fifth Angel en Judas Priest. Wat een geweldige nummers van een superstrakke band!

‘Salvation Day’, ‘Destiny Calling’ en de agressieve titelsong spatten uit de boxen en zullen het live zeer goed doen! Ook ‘Chains‘ is een classic ballbreaker, met duidelijke tonen van Dokken in topvorm.

‘Come Undone’,  het loodzware ‘Land Of Chaos’ en het pakkende ‘Fallen Angel‘ houden de stevige vibe vast, maar hebben ook moderne, progressieve metal motieven. ‘The Power Lies Within’ is een lekkere banger!  ‘Days Of Grace’ heeft meerdere thema’s en valt als compositie het meest op. En Firewind is het spelen van covers nog niet verleerd. ‘Talking In Your Sleep‘, een track van het uit Detroit afkomstige The Romantics uit 1983 (van hun ‘In Heat’ plaat), krijgt een leuk metalen randje.

Lekkere schijf!  Beslist een luisterbeurt waard. Firewind rondt een mooie tour af met het Duitse Masterplan. Op 2 maart is de band te zien in De Pul in Uden. Daarna vertrekt de band naar Amerika en Japan en in juni zijn de festivals weer aan de beurt. Hopelijk krijg ik de band nog eens te zien, het lijkt me een gave gewaarwording, zeker nu ik deze nieuwe plaat heb doorleefd!

01. Salvation Day 04:24
02. Stand United 04:31
03. Destiny Is Calling 03:55