Feral Light - Psychic Contortions | CD

Koos van Marle | 29 april 2022

De kruising crust en black metal is de laatste jaren aan een degelijke opmars bezig en heeft zelf zo zijn plekje tussen andere sub-sub genres als black thrash, post black en blackened death. In deze niche bevindt ook het Amerikaanse Feral Light zich, dat met ‘Psychic Contortions’ hun vierde langspeler uitbrengt. Voor mij een nog onbekende naam, maar nu ze opgepikt zijn door het Italiaanse I, Voidhanger label weet je in ieder geval dat je kwaliteit te horen gaat krijgen.

En dat bewijst het duo Reesen (drums) en Schoengrund (andere instrumenten) op deze release zeker! De elementen die nodig zijn voor een succesvolle plaat zijn aanwezig: lekkere riffs, melancholische melodielijnen, blastbeats en een raspende schreeuw. Gooi dit allemaal in de blender en je komt bij ‘Psychic Contortions’ uit. ‘Enveloped and Transformed’ opent met een melodieuze riff met een smakelijke lead eroverheen om daarna een goede tempoversnelling open te gooien. Deze structuur herhaalt zich nog 2 maal met een stukje clean instrumentaal ertussen om daarna naar het einde het gas volledig open te trekken. Echt een keurig nummer in het genre.

‘Ills of Disclosure’ draagt dan in grote lijn dezelfde structuur uit, en wel meer nummers op deze plaat hebben hier “last” van. Stukje langzaam, stukje snel, cleane break en door naar het einde. Op zich niks mis mee, maar hierdoor weten de nummers zich niet echt te onderscheiden van elkaar, wat wel jammer is, want potentieel is dit echt wel een goede band. Als je dit aan iemand laat horen zou de eerste reactie ook “Oe, best vet” kunnen zijn. Het is alleen net alsof je patat helemaal onder de mayo zit zo vet. De combinatie is goed, maar de balans is een beetje zoek. Zo ook hier, want verder is hier eigenlijk niet zo veel mis mee. Voor de volgende keer: iets betere songs componeren en je hebt een topper in het genre.

01. Enveloped and Transformed 06:16
02. Ills of Closure 05:55
03. Self Disavow 05:34