Fearwell - Well Of Fear | CD

Erik van Dijk | 22 september 2022

Het Leidse Fearwell is ontstaan in 2020 en bracht eind augustus het debuut album ‘Well Of Fear’ uit. De band brengt een melodische mix van death, thrash en power metal met gevoel voor theater. ‘Wall Of Fear’ verscheen alleen digitaal en is te beluisteren op alle grote streaming platforms.

De band bestaat uit leden die al de nodige ervaring hebben, zo kennen we zanger Johan van der Linden van bands als Hellbender, Inner Sanctum en Wrecking Crew en ook frontman Jeremy Geels speelde in HellBender en Wrecking Crew en is daarnaast bekend als gitarist van de tributeband Piece Of Maiden. Overigens ging de band bijna uit elkaar voor hun debuutalbum, vanwege een gebrek aan getalenteerde drummers in de regio Leiden, totdat ze de huidige drummer Job Eikenboom vonden.

Behalve een intro telt het nummer acht volwaardige nummers waarvan het titelnummer ‘Well of Fear’ ons als eerste bereikt. Het nummer opent snel en melodisch, de plotse wending buigt het nummer naar een nummer dat melodische thrash / death ademt. De duo vocalen van Jeremy Geels en Johan van der Linden vullen elkaar goed aan en zorgen voor een vermakelijke opening. ‘Philosopher’s Mind’ is een melodische thrasher met wat rauwe vocalen van Johan. Het nummer, dat zich in het midden tempo afspeelt, vliegt nergens uit de bocht en klinkt eigenlijk best aantrekkelijk.

‘Creature of the Night’ opent snel en furieus en ook hier is de hoofdmoot thrash metal. Sterk en melodisch gitaarwerk ondersteunen het nummer waarbij de clean vocalen van Jeremy Geels opvallen en overtuigen. De snelle en duellerende gitaarsolo’s aan het einde zijn bijzonder sterk. Dit nummer is zonder meer mijn favoriet.

Met ‘Alone’ neemt Fearwell wat gas terug. Het gitaarwerk bij de opening getuigd van klasse, waar de dissonate vocalen van Johan een tweespalt drijven, zeker wanneer Jeremy zijn strot opentrekt. Het lijkt in dit nummer alsof de band op twee gedachte hinkt, waar in de eerdere nummers de wisselende zang een voordeel was, lijkt het zich nu tegen de band te keren, waar er verder muzikaal niets op het nummer af te dingen valt.

‘Hypocrite’ klinkt wat theatraal, de harsh en clean vocalen wisselen elkaar af en het geheel geeft een bombastisch gevoel. ‘Fight Within Myself’ is een fijn up tempo nummer waar de nadruk meer ligt op power metal. Melodisch gitaarwerk en de nadruk op de clean vocals van Jeremy zorgen voor een lekker en toegankelijk nummer. ‘Ocean of Anger’ opent wat chaotisch met duo vocalen, de nadruk ligt hier op de melodische death kant al laat Johan hier ook horen veel meer in zijn mars te hebben dan alleen brute grunts. De kenners weten dit allang, maar op dit album komt het, naar mijn mening, niet genoeg naar voren.

‘Battle in the Bay of Matanzas’ duurt een dikke 13 minuten en dit baart mij enigszins zorgen. De afsluiter opent als een melodisch folk nummer, maar krijgt al snel een thrashy riff, de vocalen van Jeremy zijn sterk, waar de refreinen doen verbazen. De meerstemmige zang geeft een folk metal vibe die we nog niet eerder hebben gehoord op dit album. In het vervolg wordt de luisteraar heen en weer geslingerd door de veelvuldige wendingen, zelfs het Wilhelmus komt volstrekt overbodig voorbij, waarna we vrolijk verder gaan met riffs die in niets lijken op wat we er eerder in het nummer gehoord hebben.

Fearwell brengt met het debuutalbum ‘Well Of Fear’ een album waar de consistentie een beetje mist. Je wordt als luisteraar heen en weer geslingerd tussen verschillende stijlen. Zowel muzikaal als vocaal laat de band horen over een geweldige potentie te beschikken, maar het ontbreekt aan een eenduidige koers. Vermakelijk is het allemaal wel en ik kijk uit naar hoe de band zich verder ontwikkelt. Verder ben ik benieuwd hoe de band zich live staande houd, op 1 oktober staat de band op het podium bij Rock Café Lazaru’s in Leiden tijdens Lazaru’s Rocks tijdens Leiden Ontzet en dat is de uitgelezen kans om de band aan het werk te zien.

01. Intro 02:43
02. Well of Fear 05:21
03. Philosopher’s Mind 04:10