Fates Warning - Long Day Good Night | CD

Alex Thrasher | 6 november 2020

Fates Warning, afkomstig uit Connecticut (USA) kan met recht als één van de pioniers van de progressieve metal worden bestempeld. Opgericht in 1984 heeft de band ons de afgelopen (ruim) 35 jaar verblijd met 12 progressieve pareltjes van albums. Op de eerste drie platen met op zang Jon Arch (waarmee oprichter en songwriter/gitarist Jon Matheos later nog twee prachtige albums uitbracht onder de naam Arch/Matheos) en op de daarop volgende negen albums met op zang Ray Alder. Op het nieuwe dertiende album ‘Long Day Good Night’ staat Ray Alder ook weer achter de microfoon.

Net als op de vorige albums zorgt Ray Alder met zijn warme, emotionele stem voor veel luistergenot op dit album. Qua stijl (progressieve, afwisselende nummers met pakkende refreinen) sluit het album prima aan bij de vorige albums en met name bij het laatste album ‘Theories of flight’ (2016).

Het dertiende album ‘Long Day Good Night’ heeft met 13 nummers en een speelduur van 72:22 minuten (tel de getallen maar eens op, dat kan geen toeval zijn) genoeg te bieden. Op deze plaat laat Fates Warning zich va zijn meest veelzijdige kant zien: van stevige nummers als ‘Scars’ en ‘Shuttered World’ naar meer melancholische nummers als ‘The way home’ en ‘The longest shadow of the Day’. De heldere en warme productie laat de nummers dan ook goed tot z’n recht komen. Bassist Joey Vera (ook actief in Armored Saint en sinds kort ook verrassend bij Mercyful Fate) en drummer Bobby Jarzombek zorgen voor een strakke ritmesectie, zonder het bandgeluid teveel te domineren. Met een albumtitel ‘Long Day Good Night’ en het laatste nummer met de titel ‘Last song’ zou dit zo maar eens de zwanenzang van de band kunnen zijn. Dat zou jammer zijn want de band is nog steeds van veel waarde in het progressieve metal-genre.

Wat mij betreft dan ook reden genoeg om deze voortreffelijke plaat, van een band die nooit

teleurstelt, aan te schaffen. Het album verschijnt op 6 november bij Metal Blade en is naast digitaal te verkrijgen op mediabook-cd en verschillende kleuren vinyl.

01. The Destination Onward (8:12)