Fanthom Farewell – Kraken | EP

Juliette Ruygrok | 30 oktober 2021

Het Amerikaanse Fanthom Farewell bestaat al sinds 2014. Ondanks dat ze veel hebben opgetreden, en getoerd hebben met Sevendust als onderdeel van het voorprogramma van hun 20 jarige jubileum tour, heeft hun naamsbekendheid nog niet veel verder weten te reiken dan binnen de grenzen van de U.S.A. Fanthom Farewell heeft dus een missie om de rest van de wereld te veroveren. ‘Kraken’ is de vierde EP van de band, en brengt het hardste geluid wat tot nu toe is geproduceerd door de band. Wie weet…..misschien worden ze nu gehoord?

De opening is rommelig. ‘Kraken’ is energiek en vooral veel rammen. De inbreng van clean vocals is wat schel en in combinatie met veel middentonen niet heel prettig voor het gehoor. Stevige riffs nemen het over, en screaming werkt hier prima bij. Er gebeurt veel, soms te veel en de overgangen voelen nog wat ad hoc. Met ‘Eulogy’ brengt de band de genoemde hardheid naar een niveautje hoger. De groove in de opening is lekker, maar de vocalen van zanger Alex Cohen worden wederom wat rommelig ingezet. De gedeeltes waar de nadruk op mean ligt zijn prima, maar wederom is het geluid erg vol en schel bij de clean vocals. Er is meer aandacht nodig voor overgangen, want het geheel voelt weer wat rommelig aan en mist eenheid. De rustige break en de opbouw daarna zijn aardig, en redden het nummer enigszins.

Met een dreigende opening wordt ‘In Time’ ingezet. Gelukkig is de inbreng van de clean vocals nu beter weggezet. De overgang naar het refrein is prima. ‘In Time’ is constanter en dat is fijn. Toffe stoere riffs van Chantz Mello en Steve Almon brengen een stevige rock vibe, en dat werkt. ‘Nameless City’ kent een lekkere intro met een fijne opbouw. De inbreng van grunts en mean vocals mixt hier goed mee. De overgang naar meer melodie en clean vocals is oke. Halverwege wordt het dan toch wat lastiger omdat ze muzikaal meer willen brengen. Dit hoor je terug in het drumwerk van Casey Albiero en de vocalen van Alex Cohen. Het wordt weer wat slordiger, maar net niet al te rommelig. Het einde is een fade out, en dat is toch wel het grootste minpunt.

Het laatste nummer van de EP is ‘Save Your Breath’. Met speelse riffs in de intro, wordt je meegesleurd in een fata morgana v.s. metal vibe. Zanger Alex Cohen komt hier het beste uit de verf. Met een goede opbouw en meer eenheid binnen het geheel door de leuke riffs, is dit het sterkste nummer van de EP.

Vermoedelijk gaat de EP ‘Kraken’ Fanthom Farewell niet brengen waar ze op hopen. Het is de vierde EP, maar de band lijkt nog erg zoekende naar hun eigen geluid. “Less is more” en dat blijkt uit de nummers die niet gevuld worden met een tsunami aan stijlen, die iedere samenhang vernietigen. ‘Save Your Breath’ is daar een goed voorbeeld van, en misschien moeten ze dat gebruiken als inspiratie voor een heel album of een volgende EP.

01. Kraken
02. Eulogy
03. In Time