Eyes Wide Open – Through Life And Death | CD

Juliette Ruygrok | 30 november 2021

Het Zweedse Eyes Wide Open bestaat al sinds 2011, ‘Through Life And Death’ is hun vierde studio album, maar het eerste onder het label Arising Empire. Wat kunnen we verwachten? Met een Zweedse achtergrond is het bijna onmogelijk om er iets melodieus erin te verwerken. “Melodic Death Metal it is”, vervolgens gooien we er nog een beetje modern metal en metalcore in en je hebt een eigen geluid met pompende ritmes en veel diversiteit op de vocalen.

Goed het album wordt geopend met een intro ‘World On Fire’, tijd om door te rammen naar ‘Devastation’. Het nummer is al uitgebracht al single en de keuze waarom wordt al snel duidelijk. Er wordt goed doorgebouwd op ‘World On Fire’ en zo is het album intro dus ook niet voor niks geweest. ‘Devatation’ rockt lekker door en heeft door de gekozen riffs inderdaad die melodieuze death metal invloeden. Het heeft iets avondtuurlijks waardoor je naar de rest van het alum wilt luisteren. De vocalen van Erik Engstrand springen er direct uit, met een rauw randje wordt de juiste emotie gebracht.

‘Burn ‘em’ is ook uitgebracht als single. De opening is krachtig maar al snel wordt het rustiger. De duidelijk rustige rock vibe belicht een andere kant van de band. De goede opbouw maakt het interessant, ook hier weer petje af voor de inzet op de vocalen. Nog een single is ‘End of Days’, met een hoofdrol voor drummer Karl Adamsson die er even lekker op los kan blasten. Het samenspel tussen de drums en het solowerk van gitarist Kristofer Strandberg naar het einde toe is tof gedaan. Maar het is wederom de inzet en de diversiteit op de vocalen die bijzonder veel indruk maken.

Voor de zwaai met je haar gelegenheid moet je echt even ‘Through Life And Death’ opzetten. De titel heeft iets sombers maar de gekozen riffs zijn leuk en opzwepend. Het rockt lekker en

de verhalende lijn van het gitaarspel van Kristofer Strandberg draagt dit nummer als het ware naar een climax, waarbij je eens even lekker de manen kan laten wapperen.

Niet het sterkste nummer, maar ook een single is ‘Eraser’. Het begint sterk, met een geinig intro dat lekker open trekt. Dan de plotse overgang naar rust, waarbij de inzet op de clean vocals toch echt laat doorschemeren dat de kracht juist ligt in dat rauwe randje. De twee kanten van de band staan binnen dit nummer net iets te ver van elkaar en dat komt door de ploste overgangen.

‘Wildfire’ heeft het allemaal; Ijzersterke opbouw, goede tempowisselingen, toffe break en dit alles krachtig neergezet door puik drumwerk, stoere riffs en krachtige vocalen. In ‘Echoes’ wordt de samenwerking opgezocht met Richard Sjunnesson (The Unguided, Sonic Syndicate) en Jonathan Thorpenberg (The Unguided). ‘Echoes’ heeft ballen! Het is uptempo, met een toffe groove en de nodige agressie, nog even lekker zeg maar… Het album wordt namelijk afgesloten met een mooie rustige, iet wat duistere rockballad genaamd; ‘Where Death Meets Paradise’ en de outro ‘Bridge To The Future’, waarvan we zeker hopen dat de mannen deze weten te slaan.

Met ‘Through Life And Death’ brengen de mannen van Eyes Wide Open een degelijk album uit. Misschien niet het meest origineel, maar het staat als een huis. Het zit muzikaal sterk in elkaar, en vooral de vocalen maken een bijzondere indruk. Het is er in ieder geval één om niet zomaar voorbij te laten gaan.

01. World On Fire
02. Devastation
03. Fallout