Exodus - Persona Non Grata | CD

Alex Thrasher | 18 november 2021

Al maanden kijk ik uit naar het nieuwe album van de Bay Area thrashers Exodus. Het vorige album ‘Blood in, Blood out’ is immers alweer 7 jaar geleden, dus de aankondiging van een nieuw album deed mijn bloed dan ook sneller stromen.

Het eerste wat opvalt is de prachtige hoes, die is geschilderd door Par Olafsson die ook verantwoordelijk was voor de hoezen van de vorige twee albums. Het nieuwe album ‘Persona Non Grata’ (vrij vertaald: ongewenst persoon) is opgenomen in het huis van drummer Tom Hunting, waarbij ook de hele band fysiek aanwezig was en er zodoende feedback aan elkaar kon worden over de door het collega-bandlid gespeelde nummers. Deze aanpak heeft er misschien wel voor gezorgd dat het album veel frisser klinkt dan z’n voorganger en de band ook sneller tot de kern weet te komen bij de nieuwe nummers.

De zang van Steve ‘Zetro’ Souza komt ook veel beter tot z’n recht op dit album: minder afgeknepen (“evil chicken” zoals hij plagend wordt genoemd door zijn bandmaatjes) en meer gevarieerd. Mogelijk dat zijn fitheid (hij is wat pondjes kwijtgeraakt), hierbij heeft geholpen. En ongelooflijk dat Gary Holt op dit elfde album van de band weer links en rechts weet te strooien met riffs die je van je stoel afblazen! Luister maar eens naar het geweldige titelnummer en het nummer ‘Elitist’!

Dat Tom Hunting (hersteld van maagkanker, zelfs zo goed dat hij de laatste vier kuren heeft overgeslagen) die tot de beste en strakste drummers binnen de thrash gerekend mag worden, bewijst dit opnieuw op dit album. Wat een beest!

‘Persona Non Grata’ is zeker niet het beste Exodus-album, dat blijft gewoon ‘Bonded by Blood’, maar dit album is wel het beste album sinds ‘Fabulous Desaster’ (1989). Het album wordt uitgebracht door Nuclear Blast en is naast digitaal verkrijgbaar op CD(19 november) en vinyl (17 december). Voor de échte thrashers is er een mooie box te bestellen op de site van het platenlabel.

01. Persona Non Grata 07:30
02. R.E.M.F. 04:22
03. Slipping into Madness 05:33