Evoke - Seeds of Death | CD

Erik van Dijk | 18 september 2020

Evoke is een death / thrash metal band uit Noorwegen opstaan in 2016. Het drietal uit de hoofdstad Oslo bracht in 2016 twee demo’s uit en heeft voor het debuut album ‘Seeds of Death’ onderdak gevonden bij het label Pulverised Records. Het debuut album van deze snelheidsduivels verschijnt op 18 september.

Het trio van Evoke loopt al een aantal jaar mee in de metalscene maar is eigenlijk nooit echt uit de demo fase gekomen, met uitzondering van Kato Marchant die met Black Viper een album heeft opgenomen. De gemeenschappelijke deler is Nuclear Genocide, en wat mij betreft is vanaf hier genoeg qua historie. Evoke is een zoals gezegd een band death / thrash metal genre en het tempo van de nummers ligt voornamelijk hoog. Snelle riffs, lekkere rauwe vocalen en goed verzorgde drumpartijen. Origineel is het allemaal niet, maar wie maakt er tegenwoordig nog vernieuwende metal… Het album kent zeven nummers en is met een totale speeltijd van 33 minuten wat aan de korte kant, aan de andere kant is het verhaal in een half uur wel verteld.

Evoke opent met het nummer ‘Deadly Revenge’ en de band verklapt in die vier en halve minuut waar het voor staat. Snelle thrashy riffs, lekkere rauwe vocalen en nummers die relatief eenvoudig zijn qua opbouw. Geen poespas, de band ramt de zeven nummers zonder ook maar even naar adem te snaken door je strot. Origineel is het allemaal dus niet, maar daar maalt niemand om, want de nummers rammen en hebben kop en staart. Af en toe weet de band in de nummers ietwat te temporiseren en is er zelfs ruimte voor gitaarsolo, maar over het algemeen gaat het gas er vol op. Favoriet is het nummer ‘Wrathcurse’, dit nummer heeft met name qua

gitaarspel net wat meer inhoud. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor het afsluitende ‘Satanic Rebirth’ wat ook net zijn kop boven het maaiveld uitsteekt.

Het debuut album van Evoke is een lekker en vooral snel album geworden. Liefhebbers van snelle thrash / death metal doen er goed aan dit album aan een luisterbeurt te onderwerpen.

01. Deadly Revenge 04:29