Evildead - United States of Anarchy | CD

Alex Thrasher | 30 oktober 2020

Met de toetreding van Juan García tot Body Count in 2013 had ik eigenlijk niet meer verwacht dat er nog plaatwerk van de oprichter van Evildead zou komen. Des te verrassender was dan ook de aankondiging dat op 30 oktober de nieuwe lp ‘United States of Anarchy’ uitkomt.

Evildead, afkomstig uit Los Angeles (USA) bestaat al sinds 1986 en was in eerste instantie opgericht als side-project, aangezien Juan García reeds bij Agent Steel en Abattoir actief was. Met het uiteenvallen van genoemde bands, werd Evildead de belangrijkste groep van Juan García. Met deze band werd een prima EP (Rise Above, 1989) en twee geweldige thrashkrakers uitgebracht (respectievelijk de albums Annihilation of Civilisation in 1989 en The Underworld in 1991). In 1995 viel de band echter uit elkaar en pakte Juan García Agent Steel weer op waarmee hij in de periode 1999-2007 alsnog nog 3 platen wist uit te brengen. Vanaf 2013 zoals gezegd (onder de bijnaam Juan of the Dead) is hij dus actief in Body Count.

En nu na maar liefst 29 jaar na het laatste album ‘the Underworld’ (en de live-plaat in hetzelfde jaar) verschijnt dus de opvolger ‘United States of Anarchy’. Oplettende lezers van de reviews van mijn hand bij Metal-Experience zullen opmerken dat dit voor meer releases van dit jaar geldt: Hexx, Glacier, Heathen en niet te vergeten onze eigen Vandenberg. Dit waren allemaal prima platen na een zeer lange pauze van tientallen jaren, dus gretig zette ik dan ook deze nieuwe plaat op.

Het album knalt meteen uit de boxen met het snelle ‘The Descending’. De teksten die het proces van de 4-jaarlijkse presidentsverkiezingen op de hak neemt, zijn actueel met het circus

dat momenteel aan de gang is in de USA rondom de verkiezing van Trump/Biden. ‘Word of God’ houdt het tempo hoog, en wat opvalt is dat de nummers qua stijl naadloos aansluiten bij de platen van bijna 30 jaar geleden. Het navolgende ‘Napoleon complex’ heeft een heerlijke riff inclusief versnelling. Overeenkomsten met Grip Inc. op dit nummer zijn duidelijk hoorbaar wat mij betreft. Tijd om op adem te komen is er niet want ‘Greenhouse’ en ‘Without a cause ‘ laten je boxen, als dat al niet was gebeurd, tot ontploffing komen! Laatstgenoemd nummer heeft overigens ook wat hardcore-invloeden.

‘No difference‘ start met een jazzy gitaarintro, maar slaat daarna om in een riffmonster. Heerlijke headbanger! Het nummer ‘Blasphemy divine’ is een ultra-snelle thrasher die tijdens live-concerten (wanneer mogen we weer?) voor de nodige moshpits zal zorgen. ‘A.O.P./Wardance’ en ‘Seed of doubt’ beëindigen deze heerlijke thrashplaat die alle liefhebbers van een stevig potje thrashmetal zal bekoren. Enige puntje van kritiek is de wat monotone zang van Phil Flores, maar dat wordt naar mijn mening door de strakke uitvoering van de nummers meer dan voldoende gecompenseerd. Thrashers, sla je slag en koop dit album!

Speciale vermelding verdient ook weer de prachtige hoes van Ed Repka.‘United States of Anarchy’ verschijnt op 30 oktober a.s via Steamhammer en is naast digitaal verkrijgbaar op digi-Cd of mooi gekleurd vinyl. Op de vinyl versie staat nog exclusief de bonustrack ‘Planet Claire 2020’ (B-52’s cover).

01. The descending
02. Word of God
03. Napoleon complex