Evil Invaders - Shattering Reflection | CD

Alex Thrasher | 6 april 2022

Het Belgische Evil Invaders is de afgelopen jaren veelvuldig te bewonderen geweest in ons kikkerlandje. De tomeloze energie die de band op het podium tentoonspreidt, werkt uiterst aanstekelijk op het publiek. Ieder concert is dan ook een feestje zoals we op de afgelopen editie van Metal Experience Fest ook weer konden vaststellen.

Je zou bijna vergeten dat deze heavy/speed band nog niet eens zo lang actief is in het metal wereldje: de eerste titelloze EP dateert van 2013 en dat is dus minder dan 10 jaar geleden. Twee full-length albums verschenen vervolgens in 2015 ‘Pulses of Pleasure’ en in 2017 ‘Feed me Violence’ die verder hebben bijgedragen aan het verstevigen van het succes van de band.

In 2019 werd het live album ‘Surge of Insanity’ uitgebracht. Misschien wat snel in de loopbaan van de band, maar het album gaf wel een mooi overzicht van waar de band live toe in staat is. Aan de andere kant kan een live album ook het einde van een bepaalde periode betekenen, waarna een band een verandering in de muzikale stijl laat horen. Ik was benieuwd of dit ook voor Evil Invaders het geval zou zijn op het nieuwe album ‘Shattering Reflection’.

Dat is gelukkig niet helemaal het geval, maar Evil Invaders laat horen dat zij verder is gegroeid als band. Natuurlijk staan er heerlijke snelle speed-/thrash nummers op het album als ‘Hissing in Crescendo’, ‘The Circle’ en ‘Sledgehammer Justice’, maar in een nummer als ‘Die for me’ en ‘Forgotten memories’ klinken ook meer traditionele metal invloeden uit de jaren ‘80 door en met ‘In deep black’ staat er een heuse power-ballad op het album. Bij het refrein meen ik zelfs invloeden van Skid Row’s ‘18 and life’ te horen! Kippenvel wat mij betreft.

Wat verder opvalt, is dat zanger Joe meer veelzijdigheid op dit album laat horen (soms zelfs theatraal als King Diamond) en dat geeft het album meer kleur. De boventoon is nog steeds speed metal, maar de band durft buiten de geijkte paden te treden (groeien daar ook niet de mooiste bloemen?) en maakt derhalve een album dat beter beklijft dan de twee voorgaande.

Ik stelde eerder dat Schizophrenia de lat hoog had gelegd met haar debuutplaat, maar Evil Invaders stelt orde op zaken door het beste Belgische album sinds Cyclone’s debuutplaat ‘Brutal Destruction’ (1984) uit te brengen.

Het nieuwe album ‘Shattering Reflection’ is op 1 april uitgebracht door Napalm Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en vinyl.

01. Hissing in Crescendo 04:25
02. Die for Me 03:42