Eskimo Callboy - Rehab | CD

Juliette Ruygrok | 1 november 2019

Na twee jaren van touren en schrijven is Eskimo Callboy terug met een nieuw album. De formatie wilde zich zelf even resetten na ‘The Scene’ uit 2017, en heeft gekozen voor een directer en meer toegankelijk geluid. ‘Rehab’ is al weer het 5e studioalbum van Eskimo Callboy, die toch bekend staan om hun experimentele manier van uitdrukken, het is dan ook maar de vraag wat ‘Rehab’ gaat brengen……

Het album wordt geopend met ‘Take Me To’. Het is een intro en lekker kort. Voor de oplettende luisteraar en volger van de tracklist. Leuk gevonden gaat het over in ‘Rehab’. Waar nummers 1 en 2 dus een volledige zin vormen. Daar is dan ook eindelijk de gitaar. De Core die bij de electro hoort. Vocalisten Kevin en Sushi brengen wat screaming, raps en stukjes clean, en daarmee vormt het geheel een goede opbouw. ‘It’s Going Down’ brengt meer agressie. Het nummer kent rare tempowisselingen die we van Eskimo Callboy gewend zijn, maar die zijn door de electro invloeden goed te doen. Het is wel erg plots klaar, en dat is wel jammer. Dit nummer had langer mogen duren, maar ook dat is iets, waar de band om bekend staat. Ze zouden immers een gemiddeld album wel met 20 nummers kunnen vullen, zoveel schijfruimte blijft er over. De absolute uitschieters van het album zijn toch wel ‘Hurricane’ en ‘Disbeliever’. ‘Hurricane’ kent een goede opbouwende intro wat overgaat in lekkere groovende riffs. De tempowisselingen zijn goed gedaan en de electro invloeden versterken het geheel. Ook ‘Disbeliever’ kent een mooie intro, maar ramt werkelijk open. De overgang brengt een meer softer geluid, toch rockt het wel lekker. Dat komt vooral door de stevige gitaarriffs waar voor gekozen is. De break is een stuk harder maar toch is er balans binnen het geheel, ook dit nummer is weer sterk gedaan. Beide nummer zijn een voorbeeld van hoe Eskimo Callboy heeft gekozen voor een meer toegankelijker geluid, en het lijkt prima te werken.

‘Made By America’ is dan toch echt een stuk harder. Het is een stuk chaotischer, maar heeft wel iets tofs. Het doet wat stijl betreft een beetje denken aan Marilyn Manson. Een stuk energieker en vrolijker klinkt ‘Lost’, al zou de titel dat niet doen vermoeden. Het nummer kent een energieke opening, de overgang brengt wat rust, maar de energie komt terug in het refrein. Dit alles heeft te maken met het gitaarspel van Daniel en Pascal. Het is een leuk nummer en dankzij de goede opbouw een stuk harder naar het einde toe. ‘Nice Boi’ klinkt dan weer helemaal niet zo “nice”, Het is hardere hip hop beats met screaming vocals. Het is een overgang naar akoestisch, die vervolgens weer overgaat in harder gitaarwerk. Het is weer hip hop en screaming. Het is vooral te veel contrasten binnen één nummer, en daardoor een stuk minder toegankelijk. Maar het is wel waar de echte fan van Eskimo Callboy zich in zal herkennen. Het is een kwestie van smaak en zal zeker niet voor iedereen zijn. Gelukkig eindigt het album wel weer met de nieuw ingezette lijn. ‘Prism’ kent een rustige intro en dat streelt de oortjes na ‘Nice Boi’. Daarna gaat het weer over in een mooi vol rockend geheel. Het is een fijne afsluiter van een album wat beduidend anders is dan voorganger ‘The Scene’.

‘Rehab’ is inderdaad toegankelijker en directer, en daarmee wat aan de brave kant. Het zal allicht de fanbase van Eskimo Callboy vergroten. Maar hetgeen wat hen uniek maakte komt hierdoor ook wel minder naar voren. Nu is het een kwestie van smaak of dit dan ook een verbetering is. Gelukkig blijft er voor de echte fan genoeg over om van te genieten, en kan de stap gemaakt worden naar een breder spectrum binnen het metalcore genre, waar voorheen de elektrocore misschien iets te overheersend was voor de gemiddelde metalcore fan.

01. Take Me To
02. Rehab
03. It’s Going Down