Eruption - Tellurian Rupture | CD

Erik van Dijk |   22 juli 2022

Het Sloveense Eruption is ontstaan in 2004 en heeft inmiddels drie albums uitgebracht en is tot op heden onder mijn radar gebleven. Bij de promo aanbieding van het nieuwe album stond: “For fans of Sanctuary, Artillery, Forbidden” en gezien ik met twee van de drie bands meer dan goed kan leven heb ik het vierde album een luisterbeurt gegeven. Eruption’s ‘Tellurian Rupture’ verschijnt op 19 augustus via From The Vaults.

Eruption bevindt zich in het heavy / thrash metal landschap en wanneer je naar het album luistert is het eerste dat je opvalt zanger Klemen Kalin die inderdaad een stem geluid weet te brengen dat soms doet denken aan Warrel Dane. Diezelfde Klemen Kalin is overigens het enige originele bandlid waar de overige posities veelvuldig zijn gewijzigd. Muzikaal is er door de jaren heen ook wat veranderd, zo horen we op de eerste twee platen pure thrash metal, maar zijn er meer heavy invloeden op het derde album ‘Cloaks of Oblivion’ te horen. Een ontwikkeling die zeker voor de vocale inbreng van Klemen Kalin een goede is geweest.

Op ‘Tellurian Rupture’ heeft Eruption de trend doorgezet en krijgen we een mengeling van technische, melodische thrash met duidelijke heavy metal ingrediënten. Wanneer we luisteren naar het openingsnummer ‘The Awakening’ wordt dit a; snel duidelijk en het is zanger Klemen Kalin die zich op een andere manier laat horen en hiermee onmiddellijk weet te overtuigen. Een sterk heavy nummer met naast de overtuigende vocalen sterk gitaar en solowerk. Ook ‘Worms’ en ‘Beyond the Black’ hebben een lekkere heavy vibe, maar hier zijn dan toch meer thrash metal invloeden te horen. De nummers hebben meer tempo en de vocalen zijn iets rauwer, heerlijke nummers.

Na het korte instrumentaaltje ‘By Ignorance Obscured’ krijgen we met ‘Coffin Bred’ weer een

echte thrasher met sterke riffs en dito vocalen. ‘Praise the Serpent Queen’ opent als een ballad, maar ontpopt zich als een heavy kraker. De tempo’s blijven wisselen en zorgen voor een aantrekkelijke song met sterk gitaarwerk. Zo worden we getrakteerd op uitstekende composities die weliswaar goed op elkaar aansluiten, maar veel van elkaar verschillen. Zwakke broeders vindt je niet op deze plaat positieve uitschieters zijn er echter voldoende. Luister maar eens naar ‘Aegeon’s Wrath’ een technisch heavy thrash nummer om van te smullen. Ook thrasher ‘Maternal Foundry’ en het afsluitende ‘Tellurian Rapture’ lopen nergens uit de pas en zijn meer dan vermakelijk.

Eruption’s vierde album ‘Tellurian Rupture’ is beduidend minder thrash, de heavy invloeden geven de nummers een verfrissend eigen geluid. Meest opvallend is de progressie die zanger Klemen Kalin heeft doorgemaakt, wat een strot heeft die man. De eerste drie platen waren al lekker, maar met deze nieuwe heeft Eruption zichzelf overtroffen. Een aanrader.

01. The Awakening 06:33
02. Worms 04:30
03. Beyond the Black 05:24