Eradicator - Influence Denied | CD

Erik van Dijk | 23 augustus 2021

De Duitse thrash metal band Eradicator is ontstaan in 2004 als band van een aantal 16 jarige jongens met een missie. Na het debuutalbum ‘The Atomic Blast’ dat in 2009 verscheen er iedere drie jaar keurig een opvolger. Nu 17 jaar later heeft de band uit Noordrijn-Westfalen het inmiddels vijfde album uitgebracht. ‘Influence Denied’ verscheen vorige maand via Metalville en denderde deze week op kleurrijk paars vinyl op mijn deurmat.

Eradicator bestaat nog steeds uit dezelfde leden als het drietal van de oprichting, in 2010 werd Robert Wied aangetrokken als tweede gitarist. De heren halen hun inspiratie uit de Bay Area scene en daarnaast zijn de Teutoonse thrash bands een grote invloed. Dat laatste is duidelijk waarneembaar, met name de vocalen hebben veel weg van Schmier maar ook het gitaarwerk heeft gelijkenissen met Destruction. ‘Influence Denied’ telt 10 nummers en heeft een speelduur van zo’n 47 minuten met kwalitatief sterke thrash metal.

Opener ‘Driven by Illusion’ is een lekker up tempo nummer met sterk gitaarwerk en lekker rauwe vocalen van gitarist Sebastian Stöber. Het nummer ‘Hate Preach’ onderscheidt zich direct, het nummer is wat minder snel en de Amerikaanse school komt hier goed naar voren. Met name drums en bas zijn sterk, maar ook de gitaarsolo in deze track mag er zijn. Met ‘Echo Chamber’ en titelnummer ‘Influence Denied’ krijgen we twee lekkere thrash songs, maar het nummer ‘5-0-1’ dat volgt is met stip één van de favorieten. Een nummer met sterke breaks en een uitgedachte riff, maar de refreinen zijn geweldig en melodieus.

‘Jackals to Chains’ en ‘Mondays for Murder’ zijn dan weer van die typische Teutoonse thrashers. Snelle riffs, snauwende vocalen zoals we dat gewend zijn. Lekkere songs met kop en staart zoals eigenlijk alle songs dat hebben. ‘Hypocrite’ opent met een snelle riff, maar transformeert halverwege met groovende riff naar een trager stuk, een heerlijk nummer

compleet met solo. ‘Descent into Darkness’ is een trager nummer met meer groove en zo weet Eradicator goed te variëren in tempo’s en blijft het album aantrekkelijk en fris. Bij het afsluitende ‘Anthropocene’ sluit aan bij de overige nummers, is lekker agressief en de beukende drums zijn hier uitzonderlijk.

Het vijfde album ‘Influence Denied’ van Eradicator is een sterk thrash metal album. Sterke composities met voldoende variatie. Destruction is duidelijk een inspiratie maar invloeden uit de Bay Area zijn zeker waarneembaar. Thrash metal liefhebbers die nog niet bekend zijn met de band doen er goed aan dit album te luisteren, zij die Eradicator al langer op hun netvlies hebben kunnen het album blind aanschaffen.

01. Driven by Illusion 05:35
02. Hate Preach 04:34
03. Echo Chamber 04:30