Epica – Live at Paradiso | CD

Manfred Werger | 31 augustus 2022

Hé, een nieuwe CD/DVD/LP van Epica? Oew…Live? Live zeker, maar de registratie van dit befaamde concert in Amsterdam is zestien jaar oud. Epica bestaat twintig jaar en brengt een aantal items op de markt, deze live-registratie is er één van en verschijnt in diverse formats bij het Duitse Nuclear Blast Records. We leggen ons oor te luister, bij het schrijven van deze review beschikken we niet over de beeldweergave van het concert.

Op Bevrijdingsdag 2006 bracht Epica ‘The Road to Paradiso’ uit. Transmission Records, het Nederlandse label van Hans van Vuuren, zorgde voor de distributie van dit fotoboek én een bijbehorende cd met interviewfragmenten, demo’s, unreleased tracks, zeldzame versies en enkele livetracks, die in De Effenaar (Eindhoven) en Sala Razzmatazz (Barcelona) werden gemaakt. Voor de band was het ook een speciale dag. ‘De Twee Meter Sessies’, een befaamd radio – en televisieprogramma van Jan Douwe Kroeske zou aandacht besteden aan de band én die avond zouden er opnames worden gemaakt voor een DVD van een concert, dat Epica in de Grote Zaal van Paradiso zou geven. De opnames in beeld en geluid bleven lang op de plank liggen, een preview van het concert deed de ronde vanaf 2007, maar beeld en geluid werden nooit definitief gedistribueerd. Bij het twintig jarig bestaan wordt het wachten hierop beloond.

Epica bestond in 2006 vier jaar en met het uitbrengen van slechts twee lp’s ‘The Phantom Agony’ en ‘Consign to Oblivion’ was de back-catalogue nog niet zo ruim en gevarieerd als de huidige setlist. Epica deed er alles aan om hun prestaties zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Gasten als Amanda Sommerville en achtergrond – en koorzangeres Linda van Summeren (in Solitary Ground), Roy Khan (in het gevoelige Trois Vierges; ‘a dream come true for me’ zegt Simone als dankwoord aan hem) en Jan Chris de Koeyer (in de tweede toegift Consing to Oblivion) sieren enkele livetracks en met name de Gorefest zanger De Koeyer is in een grootse vorm.

Na een trio flitsende beukers (‘Dance of Faith’, het prachtige ‘Sensorium’ en ‘The Last Crusade’) is de ballad ’Solitary Ground’ een rustpunt. Het publiek wordt daarna opgezweept voor de grunts, de klassieke thema’s van ‘Force The Shore’ en het loodzware ‘Quietus’. ‘Linger’ afkomstig van de debuutplaat van The Cranberries (Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?) uit 1993, is een prachtige verademing met een fraaie pianopartij en ’Black Infinity’, ‘Crystal Mountain’, een opus van Chuck Schuldiner afkomstig van het ‘Symbolic’ album van Death uit 1995, het furieuze ‘Seif Al Din’ met vette grunts en’ Facade Of Reality‘ met zijn pittige ritmes volgen. ‘Trois Vierges’ brengt de rust terug en ‘Another Me’ en ‘The Phantom Agony’ sluiten de reguliere set. Voor de encores sluiten ‘Cry For The Moon’, ‘Run For A Fall’ en ‘Mother Of Light’ het eerste deel en met ‘Consign To Oblivion’ eindigt men het concert.

De filmische en zeer gevarieerde symfonische progmetal komt hard binnen en al klinkt Simone Simons in de eerste maten nog wat ‘onwennig’, ze blijft de ster van de show in de prachtige rollen en vertolkingen, super gedragen en de focus op de uitvoering is helder! Maar ook de instrumentale prestaties zijn top. Mark Jansen (guitars, grunts), toetsenvirtuoos Coen Janssen, bassist Yves Huts , gitarist Ad Sluijter en Jeroen Simons (drums) spelen de pittige composities vol vuur, zelfverzekerd, maar ook bewust van de sfeer.

De band heeft tegenwoordig een bredere selectiemogelijkheid om een concertje in een super setlijst om te zetten, maar dit concert uit het prille bestaan is een gaaf document en de toenmalige, unieke en zelfverzekerde status van Epica wordt nogmaals bevestigd! Super!

01. Hunab K’u 1:58
02. Dance of Fate 5:47
03. Sensorium 4:58