Entrails - Rise of the Reaper | CD

Erik van Dijk | 11 oktober 2019

De Zweedse death metal band Entrails is oorspronkelijk ontstaan in 1990 maar bracht in de eerste periode geen materiaal uit. Onvrede over de kwaliteit was de reden. In 2008 richtte Jimmy Lundqvist de band opnieuw op en ging de muziek machine lopen. Inmiddels zijn er vijf langspelers verschenen en na twee albums werd de band opgepikt door Metal Blade Records. ‘Rise of the Reaper’ is het zesde album en is op 11 oktober verschenen.

Het gebrek aan stabiliteit is een factor bij Entrails. Denk je op basis van live shows, zoals die in de Haagse Musicon vorig jaar, dat de band de line-up op orde heeft dan blijkt uit de huidige line-up anders. Zanger / bassist Pontus Samuelsson is binnenboord gebleven, maar de rest van de band is voor de opnames van het nieuwe album album al weer verdwenen. De vraag is dan ook wat kunnen we van dit album verwachten.

Na het intro trapt de band af met het nummer ‘For Hell’ en weet toch weer direct de aandacht te trekken. Een sterk nummer met solide gitaarwerk en het behoud van Pontus in de band loont. Entrails weet in het verdere verloop van het album de aandacht vast te houden. Nummers gebaseerd op old school death metal met invloeden van thrash metal in een modern jasje. Met groovende ritmes zoals we die kennen van Entombed en het meer lompere werk van bands als Dismember. Het complete plaatje past en is goed te pruimen door ondergetekende.

‘Rise of the Reaper’ is een vermakelijk album en heeft eigenlijk alles in zich waar de band bekend om staat. Ben benieuwd hoe de band zich live staande houd.

01. Rise of the Reaper (Intro)
02. For Hell