Entrails - An Eternal Time of Decay | CD

Erik van Dijk |  26 juni 2022

Het Zweedse Entrails is met ‘An Eternal Time of Decay’ al weer toe aan het zevende studio album. De death metal band is ontstaan in 1990 en was daarna acht jaar actief zonder iets uit te brengen omdat de band simpelweg niet tevreden was over de demo opnames. Sinds 2008 is de band weer actief en het laatste album verscheen op 24 juni via Hammerheart Records.

In 2008 richtte Jimmy Lundqvist Entrails opnieuw op en ging de muziek machine lopen, resulterend in inmiddels zeven langspelers. Na verschillende line up wisselingen is de band sinds 2019 stabiel met de toevoeging van drummer Arvid Borg en gitarist Markus Svensson, die in tegenstelling tot Arvid al wel te horen is op de voorganger ‘Rise of the Reaper’. ‘An Eternal Time of Decay’ telt tien nummers en een intro en brengt ons drie kwartier aan death metal. Het album is gemixt door Jimmy Lundqvist en de master komt van Dan Swanö, het geweldige artwork komt van de hand van Henrik Ågren.

Nu naar het belangrijkste, de muziek. Na het intro dat de titel mag dragen knalt ‘Die to Death’ door de speakers. Een lekker ritme met melodisch gitaarwerk opent het nummer waarna we verder worden getrakteerd op een nummer met verschillende tempowisselingen, zoals we gewend zijn uit de “New Wave of Old School Swedish Death Metal” stroming. Een rollende basriff trapt ‘Fear the End’ af en dit doet denken aan Entombed en andere cultbands uit die tijdgeest. Een heerlijk ritme, met sterke drums en sterke vocalen van Pontus “Penki” Samuelsson maken het nummer tot een death metal lust.

Entrails ramt door met nummers als ‘The Dead’, ‘Slayed to a Pile of Flesh’ en ‘Open Casket Feast’, heerlijke nummers en een ode aan old school bands als Grave, Dismember en Entombed

onder het motto “If it’s not broke, why try to fix it”. Nummers als ‘Dead by Evil’ en met name ‘Autopsy’ zijn minder snel maar klinken heerlijk lomp, heerlijke nummers. Datzelfde geldt voor het lekkere up tempo nummer ‘Reborn in Worms’ en de heerlijk lompe afsluiter ‘Possessed’.

In alle eerlijkheid, ik kan geen minder nummer noemen. Dit zevende Entrails ademt pure old school death metal en is misschien wel het beste werk dat deze heren hebben uitgebracht. Luister, koop en geniet in welke volgorde dan ook…

01. An Eternal Time of Decay 01:44
02. Die to Death 04:01
03. Fear the End 05:08