Enslaved - Utgard | CD

Erik van Dijk | 2 oktober 2020

Enslaved is zo’n band die je keer op keer weet te verassen met een nieuw album. De Noorse extreme progressieve metal band is ontstaan in 1991 en in die bijna dertig is de muziek constant in beweging geweest. Het nieuwe album ‘Utgard’ vormt hierop geen uitzondering en is een nieuwe halte op de progressieve trip die de Noren maken, het album verschijnt op 2 oktober via Nuclear Blast Records.

Ten opzichte van het vorige album ‘E’ uit 2017 kent de line-up een wijziging. Drummer Cato Bekkevold heeft de band na 15 jaar verlaten en is vervangen door Iver Sandøy. Een opmerkelijke keuze, weliswaar was Sandøy de stand in voor Cato, maar hij was ook betrokken bij de band als producer. Uit het interview met medeoprichter Ivar Bjørnson bleek dat Sandøy de enige keuze was, en hij zelf eigenlijk geen keuze had.

Goed, een line-up die min of meer gelijk is gebleven. Maar kunnen we dit ook zeggen van het geluid dat Enslaved voortbrengt op deze nieuwe plaat. Het antwoord is even kort als simpel, nee. De muziek van Enslaved is continu in beweging en ‘Utgard’ vormt hierop geen uitzondering. Het album is progressief en vernieuwend en ademt toch die unieke Enslaved sfeer uit. De balans tussen clean en harsh vocals slaan misschien iets meer door richting clean, maar er valt nodig voldoende te genieten van de vocalen van gitarist Grutle Kjellson.

Nummers als ‘Jettegryta’ of de eerste single ‘Homebound’ komen het dichts bij het oude werk. Het zijn de stevigere nummers waarbij de geweldige harsh vocals de perfecte mix hebben met het clean gebeuren. De nummers hebben een lekker tempo en hebben sterke wendingen. Nummers als ‘Sequence’ en ‘Urjotun’ zijn meer mid-tempo en hebben een wat catchy riff die versterkt wordt door het toetsenwerk. Met name ‘Urjotun’ is een geweldenaar, met een

gitaarriff die neigt naar pop. Het nummer klinkt eenvoudig, maar wat een wendingen, dit is vernieuwend en simpelweg geweldig.

De nummers ‘Flight of Thought and Memory’ en ‘Storms of Utgard’ passen perfect tussen het werk en zijn heerlijk progressief met knap en melodisch gitaarwerk. Het afsluitende ‘Distant Seasons’ opent dromerig en meeslepend, wanneer het tempo wat omhoog gaat brengen de vocalen nog steeds die dromerige sfeer. Een perfecte afsluiter van een nieuw Enslaved meesterwerk. Zoals bij alle werkjes van Enslaved moet ook dit album goed en veelvuldig beluisterd worden voordat dit alles op zijn plaats valt. Het album groeit bij iedere luisterbeurt en is wederom jaarlijst materiaal.

01. Fires in the Dark 05:59
02. Jettegryta 04:56
03. Sequence 06:39